Brev:
Dagplejestart - og natterod i stor stil
22. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Dagplejestart - og natterod i stor stil
Hej Helen
Endnu et spørgsmål herfra:)
Liv er nu startet i dagpleje og er igang på 3 uge nu. Hun/vi har fået sådan en god start uden problemmer af nogen art.
Hendes søvnrytme om dagen har ændret sig rigtig meget, sikkert fordi hun får alle de nye indtryk, men hun har rykket hendes rytme så den passer til dagplejens normale rytme med mad og søvn:)
Hun er begyndt at krybe meget henover gulvet og triller stadig på livet løst. Men nu er hun begydt at møve sig frem med armene og gør anstand til at kravle, så tror ikk der går så længe endnu inden hun kravler.
Dog har hun den seneste tid sovet MEGET uroligt.
Hun er begyndt at vænne sig om på maven mange gange om natten og græder fordi hun ligger i den stilling. MEn hun sover indimellem også på maven.
Problemmet er at hun vågner mange gange og græder og snakker meget. SÅ vi får ikke meget søvn da vi ender med at forsøge at give hende lidt vand, skifte stilling eller tage hende over i vores seng. Det hjælper lidt når hun kommer over i vores seng, dog har vi svært ved at sove så da vi jo selvf. er bange for at mase hende i søvne eller andet hvis du forstår?!
Må hun sove med sele i sengen ligesom i barnevognen? Sys næsten det vil være synd.
Jeg tænker om det kan have noget at gøre med at hun er ved at være i kravlestadiet eller måske mangler mere mad. Hun er i forvejen småtspisende.
Vores dag/dagplejens dag ser således ud:
kl 4.30 120 ml MME - sover videre
kl 6 - står op
kl 7 - spiser havregrød + vand
kl 8 bliver hun afleveret og ca kl 8.45 puttet til formiddagslur(dagpleje giver hende vist lidt mos inden eller grød) og sover 1½ -2 timer.
kl 10.30 Frugtmos
kl 11.30 - frokost (grød + rugbrødshapser)
kl12.30 90 ml MME inden hun sover middagslur
Sover her ca 2 timer
kl 15 - frugtmos i dagplejen + evt en bagatal at tygge på -
bliver hentet ca 15.15 og når vi kommer hjem tilbyder jeg hende lidt frugtmos med blendet havregryn. HAr overvejet en ½ portion grød men så spiser hun ikk meget til aften.
kl 17 aftensmad - der spiser hun det samme som os, kartofler, grønt og kød, dog ikk så mget da det stadig tager lang tid for hende at tygge. Vi spiser tidligt da hun ellers er for træt til at spise efter opstart i dagplejen.
Har overvejet at forsøge med et lille måltid grød her også ( godnatgrød) ?????
kl 19 bliver puttet og får her 150 ml MME.
kl 23 150 ml Vælling
kl 4.30 120 ml MME.
Er der noget her vi kan gøre anderledes i løbet af dagen - mere mælk måske?? HUn har bare ikke ret meget lyst til mælken mere og drikker den kun lige med nød og næppe lige inden hun skal sove.
Hun får sammelagt 4 flasker i døgnet nu.
Vil du forklare mig hvordan det er med flasker og alder og hvor meget mælk???
Kan se det jo skal skæres ned efterhånden som de bliver ældre. Kan bare ikke får Liv til at drikke mere end max 150 ml til aften. De andre flasker skal jeg være heldig hvis hun tager ca 90-100 ml.
Ser frem til at høre fra dig og høre dine råd.
Hilsner Lise