Svar: Vil ikke bruge sut - 5 mdr.

13. januar 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære S

Med den alder din dreng har nu, så kan det godt være svært at få ham til at tage en sut ... men du er naturligvis stadig velkommen til at forsøge.

Hvorvidt din dreng har behov for en sut eller ej afhænger et eller andet sted af, hvad du kan holde til. Hvis din dreng har så stort et suttebehov, at han vil sutte hos dig hele tiden og du derfor oplever det belastende, så kan det være fornuftigt nok at give ham en narresut - men der er jo en grund til at det netop hedder sådan.

Du skal være opmærksom på når du ammer, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er meget vandholdig og den sidste del af mælken er mere fed.

Når du ammer vil din dreng naturligt søge brystet og spise det man kalder hovedmåltider. Heraf vil der normalt være ca 6 i døgnet. Det er måltider, hvor han spiser længerevarende, tydeligt spiser rytmisk, synker osv. og er godt fyldt op med mælk og afslappet bagefter. Men derudover kan han godt melde sig en gang imellem og die kortvarigt. Det gør han ikke fordi han bruger dig som sut, men fordi han er tørstig. Ved at die kortvarigt så får han den vandholdige mælk som slukker tørsten.

Du skal derfor være opmærksom på ikke at misfortolke hans ...

Annonce

... suttebehov som behov for sut i stedet for behov for væske ...

En sut skal bruges der, hvor han måske har brug for lidt at sutte på for at falde til ro. Det vil sige der, hvor han er ammet rigtig godt og længe og er lige ved at falde i søvn og skal puttes til lur. Her vil nogle børn have det godt med at få en sut, det hjælper luft og mælk igennem maven og giver dem lige det sidste de behøver for at kunne overgive sig til søvnen.

Hvis din dreng ikke har nogen problemer med at falde i søvn, når han har spist hos dig og bliver puttet, så behøver han i princippet slet ikke at få en sut.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis han græder, når han er vågen og virker utilfreds, så er løsningen ikke at give ham en sut, det er som at sætte en prop i og lukke for ham ... løsningen er at finde ud af hvorfor han græder, ændrer på dette og så holder han op med at græde - kan du følge mig? Så en sut er altså ikke noget han behøver at få og mange børn bruger ikke sut.

Hvis du gerne vil arbejde på at få ham til at tage sutten igen, så er det altså en god idé at gøre det i afslutningen af en amning, lige der hvor han måske vil tage den for at slappe af og falde i søvn.

Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.