Svar: Vil ikke bruge sut - 5 mdr.
13. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære S
Med den alder din dreng har nu, så kan det godt være svært at få ham til at tage en sut ... men du er naturligvis stadig velkommen til at forsøge.
Hvorvidt din dreng har behov for en sut eller ej afhænger et eller andet sted af, hvad du kan holde til. Hvis din dreng har så stort et suttebehov, at han vil sutte hos dig hele tiden og du derfor oplever det belastende, så kan det være fornuftigt nok at give ham en narresut - men der er jo en grund til at det netop hedder sådan.
Du skal være opmærksom på når du ammer, at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er meget vandholdig og den sidste del af mælken er mere fed.
Når du ammer vil din dreng naturligt søge brystet og spise det man kalder hovedmåltider. Heraf vil der normalt være ca 6 i døgnet. Det er måltider, hvor han spiser længerevarende, tydeligt spiser rytmisk, synker osv. og er godt fyldt op med mælk og afslappet bagefter. Men derudover kan han godt melde sig en gang imellem og die kortvarigt. Det gør han ikke fordi han bruger dig som sut, men fordi han er tørstig. Ved at die kortvarigt så får han den vandholdige mælk som slukker tørsten.
Du skal derfor være opmærksom på ikke at misfortolke hans suttebehov som behov for sut i stedet for behov for væske ...
En sut skal bruges der, hvor han måske har brug for lidt at sutte på for at falde til ro. Det vil sige der, hvor han er ammet rigtig godt og længe og er lige ved at falde i søvn og skal puttes til lur. Her vil nogle børn have det godt med at få en sut, det hjælper luft og mælk igennem maven og giver dem lige det sidste de behøver for at kunne overgive sig til søvnen.
Hvis din dreng ikke har nogen problemer med at falde i søvn, når han har spist hos dig og bliver puttet, så behøver han i princippet slet ikke at få en sut.
Hvis han græder, når han er vågen og virker utilfreds, så er løsningen ikke at give ham en sut, det er som at sætte en prop i og lukke for ham ... løsningen er at finde ud af hvorfor han græder, ændrer på dette og så holder han op med at græde - kan du følge mig? Så en sut er altså ikke noget han behøver at få og mange børn bruger ikke sut.
Hvis du gerne vil arbejde på at få ham til at tage sutten igen, så er det altså en god idé at gøre det i afslutningen af en amning, lige der hvor han måske vil tage den for at slappe af og falde i søvn.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske