Svar: Sut eller ej?
6. juni 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Lene Sørensen
Din datter er kun 3 mdr gammel og derfor er det helt normalt at hun har brug for mor og brystet, når hun skal sove:o) Efterhånden som hun bliver ældre kan hun godt lære at falde i søvn uden brystet i munden.
Med hensyn til sut, så er der jo en grund til at det hedder en narresut, og et eller andet sted kan jeg godt forstå din datter,- når den ægte vare er der, hvorfor så tage til takke med et stykke gummi:o)
Det kan nogle gange hjælpe at trække en stofble igennem sutten, så der både er en sut, som man kan tygge lidt i (eller køre rundt i ansigtet, når hun bliver ældre) og en klud at putte med. Hos nogle børn hjælper det også at få stofbleen lagt løst hen over ansigtet, når de skal sove, så alle indtryk lukkes ude.
Hvis du trænger til aflastning, så lad far ligge med jeres datter på brystkassen eller lad ham køre hende en tur i barnevognen, mens du laver noget andet.
Det kan godt være at far ikke kan putte hende, men så lad ham stå for badet. At bade sit barn kan være en god måde for far og barn at være sammen på.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske