Svar: Sutter
7. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Jeg har i forbindelse med et andet spørgsmål tidligere kontakte netop Pigeon i forbindelse med deres sutter og sutternes størrelse og hvad man vælger hvornår er ifølge Pigeon ikke lige gyldigt :)
Hos Pigeon laver man 3 step. Den mindste sut, step 1, er en kort sut, som er lavet sådan, at den i faconen får barnets læber til at krænge let udad. Dette anbefaler man at bruge så længe barnet udelukkende ammes eller får flaske, simpelthen fordi det minder om den måde barnet skal spise på, når det drikker mælk.
Step 2 er lidt større og har så en anderledes facon der gør, at barnet trænes i at lukke læberne lidt mere sammen. Noget der er vigtigt i forhold til at barnet begynder at skulle spise skemad. Det at spise mad fra en ske er betydeligt anderledes end at die ved et bryst og barnet skal bruge sine læber og mund på en anden måde. Step 2 sutten er altså her udformet til at imødekomme barnets behov for at lære at spise på en anden måde.
Step 3 sutten er så til de lidt større børn, den er større, har en lidt anden hårdhedsgrad, den har nuprer osv. som skulle sansestimulere barnet - og så er formålet med denne sut, at barnet stimuleres til at trække vejret gennem næsen fremfor gennem munden. Det er generelt bedre for vores vejrtrækning, at vi trækker vejret gennem næsen.
Udover disse funktioner, så kan suttens størrelse også spille ind på mundhulens udvikling og det må derfor generelt frarådes at man bruger en helt lille sut til de store børn. Børn har jo ofte sutter til de bliver omkring 3 år eller mere og det kan her være hensigtsmæssigt at sutten passer i størrelsen til barnet.
Modsat, så kan man jo heller ikke tvinge barnet til at tage en sut og nogle børn foretrækker en bestemt model og en bestemt størrelse og det kan være svært at gøre så meget ved det ... En mors bryst ændrer jo heller ikke størrelse i takt med at barnet vokser ...
Hvoromalting er, så tænker jeg dog at din dreng nu i en alder af 6 måneder vil have bedst af at få en sut step 2, som er udformet så den fremmer hans evne til skemad. Så hvis du kan få ham til at tage imod den i stedet for den helt lille, vil det være godt - prøv det og se hvad der sker :) Viser det sig så at han ender med at kaste op af at få den store sut i munden, så må du gå tilbage til den lille, men prøv dig lidt frem :)
Rigtig meget held og lykke med det! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske