Svar: Overtøj - Kan man vænne sine børn til at fryse
3. november 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Roomana
Du formulerer dig bestemt ikke ringe ... faktisk er det jo et ret godt spørgsmål du der stiller :)
Børn mærker ikke kulde på samme måde som vi gør og du kan derfor ikke regne med at din datter vil komme og sige, hvis hun fryser. Du kan heller ikke regne med at hun kommer og bedre om at få handsker på, selvom hendes fingre virker helt stivfrosne ...
Du skal også tænke på at børn leger på jorden, som naturligt vil være meget kold. Selvom barnet løber rundt, kører på små biler osv. så sidder de stadig også meget stille, sidder på jorden, graver i sandkasse osv. og her har de brug for beskyttelse. En vinterfrakke er ofte ikke lang nok til at varme barnet om numse og ben og derfor er en flyverdragt en rigtig god ting til mindre børn.
Det er altid en balance, hvor tidligt man skal komme den på, for barnet skal jo ikke overophedes, men samtidig heller ikke fryse ... Som det er i øjeblikket, synes jeg faktisk det er rigtig godt. Temperaturen om morgenen er nede på ca 1 grad og det blæser rigtig koldt, så det føles faktisk som minusgrader. Jeg synes derfor det lige nu er tid til flyverdragt.
Det kan godt være at din datter ikke behøver en ekstra trøje inde under dragten, hvis den flyverdragt hun har er godt lunet. Det kan også sagtens være at hun ikke vil bruge handsker, når hun leger ude fordi de stadig er lidt for varme og så irriterer de hende, når hun leger - et par tyndere strikhandsker/fingerhandsker kan være en god idé. Men hun har brug for ekstra varme omkring både krop og ben.
Når det så bliver rigtig vinter, snevejr og mere koldt, ja så må hun have en ekstra trøje på inden under dragten, en tykkere hue, tykkere handsker osv.
Det kan også være at hun først på dagen har brug for sin flyverdragt og sidst på dagen hvor solen og dermed varmen har fået mere kraft, kan nøjes med en jakke. I nogle perioder må man flekse lidt imellem det ene og det andet.
Det er rigtigt at det er en god idé at tage jakken af, når man er inde og så bruge en trøje i stedet - man skal naturligvis ikke fryse selvom man er indendøre :). Det samme gælder flyverdragten, - det kan være en god idé at lukke op for den eller skifte den ud med en jakke, hvis man f.eks. skal op at handle, hun sidder i en indkøbsvogn osv. For indendøre er det for varm, så sveder hun og når hun så kommer ud, så er det naturligt svært at holde varmen.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske