Svar: Overtøj - Kan man vænne sine børn til at fryse

3. november 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Roomana

Du formulerer dig bestemt ikke ringe ... faktisk er det jo et ret godt spørgsmål du der stiller :)

Børn mærker ikke kulde på samme måde som vi gør og du kan derfor ikke regne med at din datter vil komme og sige, hvis hun fryser. Du kan heller ikke regne med at hun kommer og bedre om at få handsker på, selvom hendes fingre virker helt stivfrosne ...

Du skal også tænke på at børn leger på jorden, som naturligt vil være meget kold. Selvom barnet løber rundt, kører på små biler osv. så sidder de stadig også meget stille, sidder på jorden, graver i sandkasse osv. og her har de brug for beskyttelse. En vinterfrakke er ofte ikke lang nok til at varme barnet om numse og ben og derfor er en flyverdragt en rigtig god ting til mindre børn.

Det er altid en balance, hvor tidligt man skal komme den på, for barnet skal jo ikke overophedes, men samtidig heller ikke fryse ... Som det er i øjeblikket, synes jeg faktisk det er rigtig godt. Temperaturen om morgenen er nede på ca 1 grad og det blæser rigtig koldt, så det føles faktisk som minusgrader. Jeg synes derfor det lige nu er tid til flyverdragt.

Det kan godt være at din datter ikke behøver en ekstra trøje inde under dragten, hvis den ...

Annonce

... flyverdragt hun har er godt lunet. Det kan også sagtens være at hun ikke vil bruge handsker, når hun leger ude fordi de stadig er lidt for varme og så irriterer de hende, når hun leger - et par tyndere strikhandsker/fingerhandsker kan være en god idé. Men hun har brug for ekstra varme omkring både krop og ben.

Når det så bliver rigtig vinter, snevejr og mere koldt, ja så må hun have en ekstra trøje på inden under dragten, en tykkere hue, tykkere handsker osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også være at hun først på dagen har brug for sin flyverdragt og sidst på dagen hvor solen og dermed varmen har fået mere kraft, kan nøjes med en jakke. I nogle perioder må man flekse lidt imellem det ene og det andet.

Det er rigtigt at det er en god idé at tage jakken af, når man er inde og så bruge en trøje i stedet - man skal naturligvis ikke fryse selvom man er indendøre :). Det samme gælder flyverdragten, - det kan være en god idé at lukke op for den eller skifte den ud med en jakke, hvis man f.eks. skal op at handle, hun sidder i en indkøbsvogn osv. For indendøre er det for varm, så sveder hun og når hun så kommer ud, så er det naturligt svært at holde varmen.

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder