Svar: Udstyr - boxmadrasser til børn
1. oktober 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor til 2
Til børn vælger man normalt skumgummimadras eller latexmadras og man vælger ikke f.eks. en springmadras fordi børn ikke vejer særlig meget.
Børn vil naturligt ikke kunne trykke fjedrene i en springmadras ned og vil derfor komme til at ligge ovenpå madrassen i stedet for i madrassen, hvis man kan sige sådan :)
Børn skal ligge på et fast underlag, for at kunne bruge og udvikle sine muskler. Hvis der er fast bund i sengen (dvs. uden tremmer), skal madrassen være hård, så stød og bump fordeles. Madrassen skal derimod være blød, hvis der er tremmebund i sengen.
Hvis man vælger at bruge en skummadras (polyurethanskum), så skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes. Til et barn på jeres drengs alder, må madrassen meget gerne være tykkere.
Jeg er ikke helt klar over hvad det er for en boxmadras I har, hvis den er lavet som en springmadras (og det kunne jeg godt forestille mig at den var) så kunne det være en god idé at købe en topmadras til sengen. Så vil han stadig kunne bruge sin seng, men vil kunne ligge 'i sin madras' og ikke ligge oven på fjedrene, som tilfældet måske er hos jer nu ...?
Under alle omstændigheder kan en topmadras være med til at give en rigtig god komfort :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske