Svar: Størrelse af sutten
22. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Merete
Uanset hvilken sut du vælger så vil brug af sut gennem længere tid kunne skade tænder og også nogle gange influere på barnets evne til at tale.
Det betyder dog ikke at en sut ikke kan være god at bruge i visse situationer, man skal bare bruge den med omtanke. Der er jo en grund til at det hedder en narresut.
Jeg synes at valget af sut skal afhænge af, hvad barnet har det bedst med. Nogle børn ønsker 'de anatomisk formede' og kan holde disse i munden, hvor andre børn foretrækker en helt almindelig gammeldags sut. Nogle børn kan ikke halde fast på en lille sut, men skal have en stor og andre har det bedst omvendt. Det bedste man kan gøre er derfor at købe nogle forskellige og så se, hvad barnet har det bedst med.
Derudover vil jeg sige at det altid er en god idé at vægle en sut hvor skjoldet vender udad, altså væk fra barnet mund. Sutter der slutter tæt omkring munden kan medføre at barnet holdes konstant fugtig der og derved får svamp. Derudover bør en sut have en ring, hvor igennem man f.eks. kan trække en stofble. Ringen er også med til at gøre sutten mere sikker.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske