Svar: Fodtøj - 12 mdr.
10. august 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Lone
Det bedste er naturligvis bare fødder, især hvis det er varmt. Men er der lidt fodkoldt og har din dreng tendens til kolde fødder så vil et par små skindsutsko være en god idé. De er åndbare, fuldstændig fleksible og med ruskindssål, så din dreng kan stå fast.
Man kan også nogle gange købe strømper med skridsikre dupper under fodsålen, så barnet på den måde bedre kan stå fast.
Men ellers skal han jo have et par sko med mere vandtætte og tykkere såler, når I skal ud. Selvom det ikke regner hvor I bor, så er det vigtigt at skosålerne ikke kan suge fugt fra græs osv. men at foden holdes tør.
Du skal vælge en sko, som har en isoleret, men stadig meget let og bøjelig sål. Sålen skal være så blød/eftergivelig at du kan klemme den sammen imellem din tommel og pegefinger. Derudover er det vigtigt at sålen har en fast hælkappe, og at den kan lukkes med remme eller snører, dvs. at den sidder godt fast på foden.
Du skal også sikre dig at skoen passer til din drengs fod i bredden. De fleste små børn har brede fødder, men der er forsat forskel, nogle børn har meget brede fødder og andre naturligt en mindre bred fod. Skoen skal passe til barnets fod i bredden.
Og så skal der naturligvis også være plads til at barnet kan vokse og man anbefaler normalt et voksetillæg på 1-1½ cm. Men det er meget til så lille en fod og det første par sko og det er begrænset hvor store du kan købe skoene - han skal jo også kunne få skoen med sig, når han løfter sine små ben, så umiddelbart vil jeg sige max 1 cm i voksetillæg - men I må prøve jer lidt frem :)
Når jeg ser på See Kai Run's hjemmeside, så ser det ud til at være nogle super gode sko. Der er virkelig tænkt over pasform, gode materialer og så er de jo super smarte samtidig. Nu kan jeg jo naturligvis ikke se præcis hvad model du har valgt, men generelt ligner det en rigtig fin sko til din dreng.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske