Svar: Fodtøj - 12 mdr.

10. august 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lone

Det bedste er naturligvis bare fødder, især hvis det er varmt. Men er der lidt fodkoldt og har din dreng tendens til kolde fødder så vil et par små skindsutsko være en god idé. De er åndbare, fuldstændig fleksible og med ruskindssål, så din dreng kan stå fast.

Man kan også nogle gange købe strømper med skridsikre dupper under fodsålen, så barnet på den måde bedre kan stå fast.

Men ellers skal han jo have et par sko med mere vandtætte og tykkere såler, når I skal ud. Selvom det ikke regner hvor I bor, så er det vigtigt at skosålerne ikke kan suge fugt fra græs osv. men at foden holdes tør.

Du skal vælge en sko, som har en isoleret, men stadig meget let og bøjelig sål. Sålen skal være så blød/eftergivelig at du kan klemme den sammen imellem din tommel og pegefinger. Derudover er det vigtigt at sålen har en fast hælkappe, og at den kan lukkes med remme eller snører, dvs. at den sidder godt fast på foden.

Du skal også sikre dig at skoen ...

Annonce

... passer til din drengs fod i bredden. De fleste små børn har brede fødder, men der er forsat forskel, nogle børn har meget brede fødder og andre naturligt en mindre bred fod. Skoen skal passe til barnets fod i bredden.

Og så skal der naturligvis også være plads til at barnet kan vokse og man anbefaler normalt et voksetillæg på 1-1½ cm. Men det er meget til så lille en fod og det første par sko og det er begrænset hvor store du kan købe skoene - han skal jo også kunne få skoen med sig, når han løfter sine små ben, så umiddelbart vil jeg sige max 1 cm i voksetillæg - men I må prøve jer lidt frem :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når jeg ser på See Kai Run's hjemmeside, så ser det ud til at være nogle super gode sko. Der er virkelig tænkt over pasform, gode materialer og så er de jo super smarte samtidig. Nu kan jeg jo naturligvis ikke se præcis hvad model du har valgt, men generelt ligner det en rigtig fin sko til din dreng.

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger