Svar: Op og gå og sko
31. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din datter rejser sig op og begynder at gå rundt ved tingene, så vil det være rigtig godt med et par små skridsikre sko. Det kan være skindsutsko med ruskindssko eller du kan købe rigtige kravlesko til hende. Kravlesko er små sko i skind, ofte med sål i ruskind og fast hælkappe og med snørebånd, så man kan snøre den ind så den sidder godt om foden.
Man kan overveje om hun har brug for andre mere vandfaste sko, altså sko med såler der tåler mere vand, hvis hun skal ud på græsset og gå lidt rundt til sommer osv., men når hun ikke er ældre end hun er og stadig går meget usikkert, så tænker jeg at det vil være fint med en lille kravlesko og så kan hun slide den og få en rigtig sko efterfølgende.
Bundgaard laver blandt andet nogle rigtig fine kravlesko - de fås i str. 17-23 så mon ikke der også er en din datter kan passe.
Det er korrekt at børnesko bør støtte godt omkring anklen og skal sidde korrekt fast om foden. Derfor anbefales netop også snørebånd eller velcrolukning til de første par sko, så man kan spænde ind så de passer. Derudover skal skoen naturligvis passe i bredden og der er her stor forskel på børns fødder - nogle børn har som din datter en smallere fod, andre har meget brede fødder. Det er også vigtigt at sålen er eftergivelig og blød og at skoen er let, så barnet kan bevæge sin fod i den og flytte fødderne uden større problemer.
De helt små børn, det vil sige børn under 2 år, har meget bløde knogler og meget fedtvæv. De har næsten ingen svang og man laver derfor normalt de første sko med en lige læst, uden svangstøtte. Sålænge barnet ikke selv er begyndt at udvikle svang, så siges det at man ikke bør give barnet sko, hvori der er sat svang ...
Alle små børn er derfor platfodede og når din datter bukker tæerne sammen mod gulvet, så er det helt normalt, det er måden hun øver sig i at finde fodfæste, måden hun prøver at holde balancen. Så der er umiddelbart ikke noget ualmindeligt i det du fortæller :o) At hun måske springer kravlestadiet over - det sker jo og I kan ikke hindre hende i dette. I må så bare lære hende at kravle efterfølgende, så hun lærer at krydskoordinere ...
Men lige nu skal I af sted efter et par kravlesko, det vil være rigtig fint til din datter:o) God fornøjelse med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske