Svar: Op og gå og sko

31. maj 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Nu hvor din datter rejser sig op og begynder at gå rundt ved tingene, så vil det være rigtig godt med et par små skridsikre sko. Det kan være skindsutsko med ruskindssko eller du kan købe rigtige kravlesko til hende. Kravlesko er små sko i skind, ofte med sål i ruskind og fast hælkappe og med snørebånd, så man kan snøre den ind så den sidder godt om foden.

Man kan overveje om hun har brug for andre mere vandfaste sko, altså sko med såler der tåler mere vand, hvis hun skal ud på græsset og gå lidt rundt til sommer osv., men når hun ikke er ældre end hun er og stadig går meget usikkert, så tænker jeg at det vil være fint med en lille kravlesko og så kan hun slide den og få en rigtig sko efterfølgende.

Bundgaard laver blandt andet nogle rigtig fine kravlesko - de fås i str. 17-23 så mon ikke der også er en din datter kan passe.

Det er korrekt at børnesko bør støtte godt omkring anklen og skal sidde korrekt fast om foden. Derfor anbefales netop også snørebånd eller velcrolukning til de første par sko, så man kan spænde ind så de passer. Derudover skal skoen naturligvis passe i bredden og der er her ...

Annonce

... stor forskel på børns fødder - nogle børn har som din datter en smallere fod, andre har meget brede fødder. Det er også vigtigt at sålen er eftergivelig og blød og at skoen er let, så barnet kan bevæge sin fod i den og flytte fødderne uden større problemer.

De helt små børn, det vil sige børn under 2 år, har meget bløde knogler og meget fedtvæv. De har næsten ingen svang og man laver derfor normalt de første sko med en lige læst, uden svangstøtte. Sålænge barnet ikke selv er begyndt at udvikle svang, så siges det at man ikke bør give barnet sko, hvori der er sat svang ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Alle små børn er derfor platfodede og når din datter bukker tæerne sammen mod gulvet, så er det helt normalt, det er måden hun øver sig i at finde fodfæste, måden hun prøver at holde balancen. Så der er umiddelbart ikke noget ualmindeligt i det du fortæller :o) At hun måske springer kravlestadiet over - det sker jo og I kan ikke hindre hende i dette. I må så bare lære hende at kravle efterfølgende, så hun lærer at krydskoordinere ...

Men lige nu skal I af sted efter et par kravlesko, det vil være rigtig fint til din datter:o) God fornøjelse med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor