Svar: Varmeblæser på badeværelset
17. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Hej Helena
Spædbørn skal generelt bruge meget energi på at holde sig selv varme, på at opvarme luften de trækker ned i lungerne og sende den rundt i kroppen. Derfor anbefales det at spædbørn ikke sover ude, når de er meget koldt og meget fugtigt/tåget i vejret.
Børn kan som regel godt tåle varm luft, men det har naturligvis noget at sige, hvor varmt der er ... Små børns temperatur- reguleringscenter er meget umodent og man anbefaler jo f.eks. også at børn sover køligt og ikke tæt pakket i tæpper på grund af risikoen for overophedning og vuggedød.
At lune badeværelset lidt er generelt en god idé. Barnet bruger meget energi, når det afklædes og skal i bad og det at rummet er lidt varmt er dejligt og gør hele badet til en mere positiv oplevelse for alle. Man kan med fordel også lune de håndklæder barnet ligger på og skal have om sig efter badet.
Jeg er ikke helt klar over hvordan en varmeblæser fungerer, men tænker at det måske er lidt ligesom et airconditionanlæg der ofte vil være fyldt med bakterier og fugt. Når anlægget kører spredes disse bakterier ud i luften og det kan give problemer i forhold til luftvejslidelser - det er måske det du har hørt eller læst omkring varm luft og små børn ...?
Hvis varmeblæseren står og bliver støvet og således spreder støvet varm luft ud i rummet, så er det måske ikke så hensigtsmæssigt for små børn ... Så er jeres alternativ med at tænde for gulvarmen i badeværelset nok en bedre løsning.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske