Svar: Aircondition i soveværelset
1. maj 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Helena
Generelt tænker jeg, at vi normalt i Danmark ikke behøver aircondition. Det er trods alt begrænset, hvor varmt det bliver og netop ved at holde gardinerne trukket for vinduerne i soveværelset og sørge for at lufte godt ud i løbet af dagen, så fyldes soveværelset naturligt med kølig frisk luft og vil være behageligt at sove i.
Det har været fremme i medierne at aircondition ofte er fyldt med baktier og kan give risiko for luftvejslidelser som f.eks. astma. Det gælder både aircondition i biler, i hjemmet og andre steder.
Et airconditionanlæg vil ofte være fyldt med bakterier og fugt. Når anlægget kører spredes disse bakterier ud i luften og det kan give problemer med allergi og vejrtrækning. Da vi normalt i Danmark ikke har behov for aircondition dagligt, fordi her ikke er varmt nok, så vil en anlæg ofte stå i flere uger, nogle gange måneder, hvor det ikke bliver brugt. I disse uger bliver mængden af bakterier så voldsom, at man bliver syg af det - i stedet for at få det bedre ...
Så de anbefalinger jeg kender til, handler om at søge for et naturligt sundt indeklima:
- Luft godt ud 2-3 gange dagligt
- Slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op
- Undgå mange polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum
- Vask sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader
- Vask dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt
- Gør almindeligt grundigt rent
Og skal varmen og solen holdes væk fra soveværelset, så er nedrullede gardiner det godt bud ...
Tøjet, vi og vores barn sover i, tykkelsen af dynen, tæppe osv. må tilpasses så vi ikke får det for varmt.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske