Svar: Aircondition i soveværelset

1. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Helena

Generelt tænker jeg, at vi normalt i Danmark ikke behøver aircondition. Det er trods alt begrænset, hvor varmt det bliver og netop ved at holde gardinerne trukket for vinduerne i soveværelset og sørge for at lufte godt ud i løbet af dagen, så fyldes soveværelset naturligt med kølig frisk luft og vil være behageligt at sove i.

Det har været fremme i medierne at aircondition ofte er fyldt med baktier og kan give risiko for luftvejslidelser som f.eks. astma. Det gælder både aircondition i biler, i hjemmet og andre steder.

Et airconditionanlæg vil ofte være fyldt med bakterier og fugt. Når anlægget kører spredes disse bakterier ud i luften og det kan give problemer med allergi og vejrtrækning. Da vi normalt i Danmark ikke har behov for aircondition dagligt, fordi her ikke er varmt nok, så vil en anlæg ofte stå i flere ...

Annonce

... uger, nogle gange måneder, hvor det ikke bliver brugt. I disse uger bliver mængden af bakterier så voldsom, at man bliver syg af det - i stedet for at få det bedre ...

Så de anbefalinger jeg kender til, handler om at søge for et naturligt sundt indeklima:

- Luft godt ud 2-3 gange dagligt

- Slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op

- Undgå mange polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Vask sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader

- Vask dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt

- Gør almindeligt grundigt rent

Og skal varmen og solen holdes væk fra soveværelset, så er nedrullede gardiner det godt bud ...

Tøjet, vi og vores barn sover i, tykkelsen af dynen, tæppe osv. må tilpasses så vi ikke får det for varmt.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder