Svar: Altid hue på?
13. april 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Som vejret er i øjeblikket, så mener jeg ikke at din dreng behøver at have hue på, når han ligger og sover i sin barnevogn. Der er jo som du skriver læ i vognen (og vognen skal naturligvis stå i læ) og han bliver jo også skærmet for vind og vejr af den dyne, dragt, trøje (evt. med hætte), voksipose eller hvad han nu ligger i. Så at sove ude, når det er op mod 20 grader eller mere uden hue er helt okay.
Men når du tager ham op eller går rundt med ham udenfor i bæresele eller lignende, så vil det være fint med en lille hue som beskytter hans ører mod blæst, vind og vejr, ligesom en kyse (piger) eller sommerhat kan gøre det, når det bliver lidt varmere i vejret og man samtidig har behov for beskyttelse mod solens stråler.
Børn afgiver en stor del af deres varme fra hovedet og det vil ofte være sådan at børn der har meget hår let bliver meget varme og svedige i håret, hvis de har hue på - her giver det mere sig selv, at huen skal af, for at barnet kan komme af med varmen. Hvor børn der næsten er skaldede måske kan have behov for lidt mere beskyttelse og hjælp til at holde på varmen.
Men en 4 måneder gammel dreng og det dejlige vejr vi har i øjeblikket - jeg synes ikke han behøver have hue på, når han ligger i læ i sin vogn og sover. Så her giver jeg dig ret :o)
Dejligt, ikk'?
Fortsat god dag :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske