Svar: Sut og sutteklud
28. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Det er bestemt ikke alle børn der bruger sut og der er jo en grund til at det hedder 'narresut' eller på engelsk 'pacifier', hvilket måske er endnu mere sigende ...
Det lyder hos jer som om at jeres dreng får sit suttebehov fint stillet hos sin mor og ikke har yderligere behov. Det lyder også som om at han fint lader sig trøste, når han er ked af det og sådan er det jo et eller andet sted, selvom det kan lyde firkantet: Når børn græder, så må man finde årsagen til gråden, løse problemet og gråden stopper - og altså ikke bare slukke gråden med en sut ... :o)
En sutteklud giver mange børn tryghed, netop fordi de kan have den ved ansigtet. Det føles nært og dejligt, minder lidt om at ligge ved brystet og barnet falder til ro. Samtidig skærmer en sutteklud også ofte lidtmod verden, hjælper barnet med at lukke lyde, lys osv. lidt væk og lettere lade sig lulle i søvn. Hvis man så samtidig kan sove med kluden, så den dufter lidt af mor og mælk, så kan det være ekstra godt :o)
Det er som med alt andet her i livet, at der ingen garantier er for ret mange ting, så rent teoretisk kan et lille barn jo godt få kluden over ansigtet og blive kvalt i den ... Derfor skal man naturligvis altid tjekke sit barn og sikre sig at barnet har frie luftveje. Det er fint at give barnet en sutteklud ved ansigtet, ligesom man også sagtens kan svøbe sit barn, men når barnet sover så bør man lette på dynen og flytte lidt på kluden, så man sikrer sig at barnet ikke bliver overophedet og naturligt kan få luft.
Suttekludende du beskriver er super skønne og naturligvis noget sødere end en stofble, barnet er sikkert ligeglad, men det er vi voksne jo sjældent :o) Sikkerhedsmæssigt tror jeg ikke der er forskel på det ene eller det andet.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske