Sut og sutteklud

28. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sut og sutteklud

Hej Helen

Ja, der er så lige endnu et spørgsmål der trænger sig på. Det drejer sig om brug af sut og eller sutteklud. Vores søn (næsten 15 uger) har aldrig villet bruge sut. Vi har trænet med forskellige sutter men de ryger ud igen. Det er ikke fordi han ikke kan lide at sutte, han vil feks gerne hyggesutte på brystet mens han halvsover, og det kan der gå både halve og hele timer med. Sutteflasker har han også taget uden problemer, men narresutten ryger altså retur med det samme.

Vi har nu prøvet 9-10 forskellige mærker uden held. Måske kan han bare ikke finde ud af det? Vi prøver stadig engang imellem, men når jeg så læser om forældre, der skal op 10 gange hver nat for at give sut, så tænker jeg at vi måske bare skal droppe det, for han sover jo fint uden. Han sover fra ca. 22-6.30 afbrudt af en enkelt amning og som regel stort set uden et kny ellers. Har han nogen ...

Annonce

... speciel glæde af at bruge narresut?

Grunden til at jeg gerne har villet vænne ham til sutten er at jeg synes det kunne være rart for ham at have noget at hygge sig med, men det er måske en misforståelse? Et alternativ kunne jo være en sutteklud eller en lille bamse?

Angående sutteklud kunne jeg tænke mig at høre om sådan en på nogen måde kan være til fare for ham. Han har jo nu en alder, hvor alting ryger op til munden og jeg tænker på, om han kan risikere at få placeret en sutteklud over hovedet og dermed risikere at blive kvalt? Han kan jo nok ikke finde ud af at få den væk igen. Vi har fået sådan nogle sutteklude fra Teddykompagniet – måske du kender dem? De er jo dejligt bløde, og han ville sikkert elske at ligge og putte med sådan en, men er det OK? Alternativt kunne en stofble måske være en mulighed?

Glæder mig til at høre din mening om dette.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder