Brev:
Sut og sutteklud
28. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Sut og sutteklud
Hej Helen
Ja, der er så lige endnu et spørgsmål der trænger sig på. Det drejer sig om brug af sut og eller sutteklud. Vores søn (næsten 15 uger) har aldrig villet bruge sut. Vi har trænet med forskellige sutter men de ryger ud igen. Det er ikke fordi han ikke kan lide at sutte, han vil feks gerne hyggesutte på brystet mens han halvsover, og det kan der gå både halve og hele timer med. Sutteflasker har han også taget uden problemer, men narresutten ryger altså retur med det samme.
Vi har nu prøvet 9-10 forskellige mærker uden held. Måske kan han bare ikke finde ud af det? Vi prøver stadig engang imellem, men når jeg så læser om forældre, der skal op 10 gange hver nat for at give sut, så tænker jeg at vi måske bare skal droppe det, for han sover jo fint uden. Han sover fra ca. 22-6.30 afbrudt af en enkelt amning og som regel stort set uden et kny ellers. Har han nogen speciel glæde af at bruge narresut?
Grunden til at jeg gerne har villet vænne ham til sutten er at jeg synes det kunne være rart for ham at have noget at hygge sig med, men det er måske en misforståelse? Et alternativ kunne jo være en sutteklud eller en lille bamse?
Angående sutteklud kunne jeg tænke mig at høre om sådan en på nogen måde kan være til fare for ham. Han har jo nu en alder, hvor alting ryger op til munden og jeg tænker på, om han kan risikere at få placeret en sutteklud over hovedet og dermed risikere at blive kvalt? Han kan jo nok ikke finde ud af at få den væk igen. Vi har fået sådan nogle sutteklude fra Teddykompagniet – måske du kender dem? De er jo dejligt bløde, og han ville sikkert elske at ligge og putte med sådan en, men er det OK? Alternativt kunne en stofble måske være en mulighed?
Glæder mig til at høre din mening om dette.
Med venlig hilsen
Mette