Svar: Brugen af sut

20. marts 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Helena

Mange forældre tror at en sut er noget der ligesom hører med i pakken af indkøb, når man skal have et lille barn. Når man køber barnevogn, lift, pusletaske, puslebord, vaskefade osv. ja så køber man også en sut. Men det er bestemt ikke alle børn der har brug for en sut, nogen har og det er fint, men mange børn fravælger faktisk sutten og vil kun ammes.

Nogle børn har et enormt stort suttebehov og allerede inde i maven sutter børn på deres fingre. Det er en naturlig ting at sutte, både for at få mad og for at berolige sig selv. Det er således ikke noget der først opstår når barnet har nået en vis alder, børn fødes med en sutterefleks og et behov for at sutte.

Nogle børn kan spise rigtig meget ved brystet og kan på grund af deres suttebehov ligge ved brystet hele tiden og kan have svært ved at lære at sove for sig selv, fordi de forbinder det med at sutte ved brystet, med at skulle sove, at skulle falde i søvn. Her kan det nogle gange være en god idé at give barnet en sut. Amme hende, svøbe hende og putte hende med en sut, så hun falder til ro med den og samtidig lærer at sove i sin lift.

Det at sutte uden at få mad er ofte også gavnligt på tarmsystemet, det hjælper maden og luften igennem systemet og giver på den måde ro i maven. Hvor det at ligge ved brystet hele tiden, kan give øget uro i maven.

Samtidig er det dog også sådan at forskellig forskning har vist at børn der får sut i gennemsnit spiser en gang mindre ved brystet dagligt end børn der ikke får sut. Dette er jo ikke problematisk, hvis barnet i øvrigt spiser tit og tager rigtig godt på, men for de børn som kun lige øger deres vægt minimalt og som er lidt i fare for at komme ud af trivsel, er det faktisk meget problematisk at give en sut.

Nogle børn har så stort et suttebehov at de, hvis de ikke ...

Annonce

... får en sut, i stedet tilfredsstiller deres behov ved at sutte på finger. Et sutte på tommelfinger kan være mere problematisk end at sutte på sut. For det første fordi en tommelfinger jo ikke kan fjernes og barnet kan derfor sutte på finger i årevis (også helt op i skolealderen), for det andet fordi at en tommelfinger er hård og det kan påvirke barnets tandstilling. Det kan derfor være en fordel her at give barnet en sut i stedet for at barnet bruger sin finger.

Der er naturligvis en grund til at det hedder en narresut, på engelsk en pacifier, hvilket jo også er meget sigende i forhold til hvordan sutten bruges.

Det er meget vigtigt at sutten ikke bruges til at holde barnet hen med. Det vil sige, at et barn som vågner fra en lur, et barn som græder, når det bliver skiftet osv. - skal IKKE have sut, men skal lægges til brystet. Hvis barnet bliver holdt hen med en sut, så risikerer man at barnet bruger for meget energi på at sutte på sutten (uden at få mælk ud af det) og når barnet så bliver lagt til brystet, ja så er barnet for træt til at spise nok og falder i søvn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En sut skal derfor først bruges, når man er sikker på at barnet har spist nok ved brystet, når man er sikker på at barnet har fået mælk nok i maven, har fået den næring det behøver. Det vil i forhold til din datters alder ofte være at hun således vågner fra en lur, ammes effektivt og længe fra det ene bryst, skiftes, ammes fra modsatte side og får en sut og puttes.

Hvis hun har svært ved at holde sutten i munden, så hjælper det nogle gange at trække en stofble igennem ringen på sutten (hvis den har en sådan) og på den måde lave en sutteklud. Det hjælper sutten til at blive liggende ved ansigtet og kan samtidig give lidt tryghed:o)

Håber ovenstående hjælper lidt videre omkring brug af sut.

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder