Utryg baby?

21. marts 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Utryg baby?

Kære Helen!

Jeg har haft god gavn af at læse dine svar til andre mødre igennem de sidste 5 mdr hvor jeg har været mor til min dejlige lille datter. Tak for hjælpen :-)

Nu kom så tiden hvor jeg selv har brug for at stille spørgsmål. Maj bliver 5 mdr her den 28/03. Hun bliver stadig ammet fuldt. Det er gået nemt med amningen jeg har haft masser af mælk og hun vokser og trives. Hun vejede 3850 og var 52 cm ved fødslen nu vejer hun 7,7 kg og er 67 cm lang.

Vi havde i starten en del problemer med hendes mave, hun slugte meget luft under amningen da min mælk løber enormt hurtigt. Vi havde 2 mdr med gråd fra kl ca 17-22 hver aften. Det var hårdt og resulterede i at hendes far og jeg nok isolerede os meget herhjemme. Det var hårdt også når familien var på besøg og hun bare skreg og skreg. Vi følte os meget magtesløse og de obligatoriske kommentarer om hvorvidt hun nu også fik mad nok og om jeg da ikke troede hun ville have bedre af en flaske slog hårdt.

Vi var til zoneterapi 7 gange og det hjælp utrolig meget. Nu er hun den gladeste og nemmeste lille pige, hun har det mest fantastiske pludresprog og vi kan have lange samtaler med hende på "babyisk". Hun elsker at være centrum for vores opmæksomhed og hun elsker at lege vildt og tumle. Problemet er "fremmede" mennesker. Det er kun mor, far og hendes storesøster (fars datter på 8 fra tidligere, som er her hver anden weekend) der dur'.

Vi er i mødregruppe hver uge. Hun er begyndt hurtigere at tø op sammen med dem nu, men skal stadig bruge i hvert fald den første halve times tid på lige at se dem an og de skal helst ikke se på hende eller snakke med hende før hun selv viser hun er klar til kontakt. Heldigvis er de meget opmærksomme ...

Annonce

... på det og respekterer hendes grænser. Sidder hun hos mig går det hele fint, men ligger jeg hende ned sammen med de andre børn bliver hun utryg og sætter i et kæmpe vræl.

Vi går også til babysvømning en gang om ugen, hun elsker vandet, pludrer og plasker når bare hun er hos mig eller sin far. Hun elsker at være med ude at handle eller gå tur, ligger og ser rundt med store øjne, vil have det hele med. Men stopper der en op og ser på hende og siger "hej" bliver hun utryg og begynder at græde indtil hun kommer op til mor og far.

Når vi har gæster er hun også meget pylret. Er hun hos mig eller sin far går det fint men ligger vi hende ned på tæppet eller i hængekøjen hvor hun ellers plejer at elske at ligge, græder hun til vi tager hende op igen. Hvis det er bedstemor og bedstefar der er på besøg (der går max 1 uge til 14 dage imellem vi ser dem) og de prøver at tage hende op bliver hun helt hysterisk og kammer helt over indtil vi kommer og tager hende. Hendes moster er faktisk den eneste ud over os hun vil være hos.

Hvad gør vi mon forkert? Kan vi gøre noget for at øve hende i at kunne være hos andre? Og er det forkert at vi prøver at skærme hende mon at skulle være hos andre når hun nu slet ikke kan lide det? Hendes bedstemor siger hun skal jo lære det og så går hun ellers rundt med hende indtil jeg ikke kan holde ud til at høre hende skrige mere. Når vi har gæster som hun ikke "bliver tvunget" til at være hos, men bare er hos sin far eller mig er der jo ingen problemer. Bliver det mon lettere med tiden? Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre anderledes? Har vi mon bare forkælet hende og skærmet hende for meget?

Jeg ser meget frem til dit svar.

Med venlig hilsen
Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire