Svar: Sele i høj stol
28. januar 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Tina
Der er så vidt jeg ved ikke officielle anbefalinger vedr. brug af sele i høj stol, til børn i institution. De retningslinier jeg kender til, handler om brug af babysele, når børn sover i institutionen og her skriver sundhedsstyrelsen:
"Sundhedsstyrelsen tilråder, at spædbørn og småbørn overvåges og tilses jævnligt under søvn og fraråder samtidig generelt brugen af soveseler. Begrundelsen herfor er, at det altid er forbundet med en vis risiko at anvende seler i barnevogne og i krybber. Ingen barnesele kan anses for at være fuldstændig
sikker. På den anden side kan der også ske ulykker, hvis børn lægges til at sove uden sele. Desuden er børn, der er overladt til sig selv, sårbare over for insekter, fugle og dyr. Spørgsmålet om overvågning af – og et jævnligt tilsyn med – sovende småbørn drejer sig således ikke alene om, hvor sikkert det er at sove med eller uden sele."
Citat: Hygiejne i daginstitutioner. Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed. Sst. 2008
Jeg ved at ovenstående anbefaling betyder at man i visse institutioner slet ikke har børn til at sove i krybber og barnevogne og at man i andre institutioner vælger at lade børnene stå ude at sove - men uden sele og så med opsyn af en voksen. Der er altså afsat en person til at blive hos børnene hele tiden imens de sover, hvilket naturligvis kræver lidt ekstra personale ressourcer ...
Man kunne måske forestille sig at de i jeres institution helt har fravalgt brug af babyseler på grund af ovenstående. Jeg kan af gode grunde ikke vide dette, men det er et bud :o)
Jeg vil også lige nævne, at I måske skulle prøve at sætte fodpladen på stolen ned. Det kunne godt tænkes at din datter kravler ud af stolen, fordi hun har meget let ved at støde fra med fødderne og trække sig op. Hvis fodpladen sidder lidt længere nede, så den kun lige støtter ganske let, så vil det sandsynligvis blive lidt sværere for hende at komme ud af stolen selv. Hun er stadig lige lille nok til at side uden bøjle, som du også selv er inde på :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske