Svar: Sele i høj stol

28. januar 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Tina

Der er så vidt jeg ved ikke officielle anbefalinger vedr. brug af sele i høj stol, til børn i institution. De retningslinier jeg kender til, handler om brug af babysele, når børn sover i institutionen og her skriver sundhedsstyrelsen:

"Sundhedsstyrelsen tilråder, at spædbørn og småbørn overvåges og tilses jævnligt under søvn og fraråder samtidig generelt brugen af soveseler. Begrundelsen herfor er, at det altid er forbundet med en vis risiko at anvende seler i barnevogne og i krybber. Ingen barnesele kan anses for at være fuldstændig
sikker. På den anden side kan der også ske ulykker, hvis børn lægges til at sove uden sele. Desuden er børn, der er overladt til sig selv, sårbare over for insekter, fugle og dyr. Spørgsmålet om overvågning af – og et jævnligt tilsyn med – sovende småbørn drejer sig således ikke alene om, hvor sikkert det er at sove med eller uden sele."

Citat: Hygiejne i daginstitutioner. Anbefalinger om forebyggelse og sundhedsfremme for børn inden for hygiejne, miljø og sikkerhed. Sst. 2008

Jeg ved at ovenstående anbefaling ...

Annonce

... betyder at man i visse institutioner slet ikke har børn til at sove i krybber og barnevogne og at man i andre institutioner vælger at lade børnene stå ude at sove - men uden sele og så med opsyn af en voksen. Der er altså afsat en person til at blive hos børnene hele tiden imens de sover, hvilket naturligvis kræver lidt ekstra personale ressourcer ...

Man kunne måske forestille sig at de i jeres institution helt har fravalgt brug af babyseler på grund af ovenstående. Jeg kan af gode grunde ikke vide dette, men det er et bud :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg vil også lige nævne, at I måske skulle prøve at sætte fodpladen på stolen ned. Det kunne godt tænkes at din datter kravler ud af stolen, fordi hun har meget let ved at støde fra med fødderne og trække sig op. Hvis fodpladen sidder lidt længere nede, så den kun lige støtter ganske let, så vil det sandsynligvis blive lidt sværere for hende at komme ud af stolen selv. Hun er stadig lige lille nok til at side uden bøjle, som du også selv er inde på :o)

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder