Svar: Må sutter vaskes i opvaskemaskine?
21. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Luise
Både almindelig sutter, flasker og flaskesutter kan komme i opvaskemaskinen. Det er dog en god idé at skolde dem efterfølgende, for at fjerne eventuelle sæberester og derudover skal man være opmærksom på at der kan løbe vand ind i sutterne. Det er derfor vigtigt at trække i sutten, for at få den godt tømt for vand - det er jo ofte sæbevand som ligger samlet i sutten.
Omkring flaskesutter anbefales det i øvrigt at man gør følgende:
- Flaskesutter af naturgummi renses med groft salt og skylles i koldt vand. Herefter koges de i 5 minutter.
- Flaskesutter kan også renses i vand tilsat almindeligt opvaskemiddel, hvorefter de skylles og koges i 5 minutter.
- Flaskesutter kan også skylles og kommes i en speciel kurv med låg og desinficeres i opvaskemaskine eller i en flaskesterilisator.
Man sørger for at have rene hænder, hvorefter de rene sutter og flasker tages og tørres med et rent viskestykke efter behov. Når sutterne er rene og tørre, kommes de i en ren frysepose eller beholder med låg.
Når du renser sutterne for mælkerester, så er det en god idé at klemme dem lidt sammen og nulre dem lidt netop for at få mælkeresterne til at løsne sig.
Der kan være andre måder at gøre det på, men så vil det normalt fremgå af produktæsken som sutterne ligger i når man køber dem:o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske