Svar: Sovesele?

15. januar 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Rikke

En sovesele er sikkerhedsmæssigt nødvendigt, når barnet ligger i barnevogn eller i klapvogn. Det handler om at barnet liggende i sin vogn ikke må kunne bevæge sig så meget, at barnet falder ud af vognen og kommer til skade. En sovesele er derfor en god idé og nødvendigt, når jeres datter sove ude i sin vogn.

Inden døre sovende i sin tremmeseng er jeg dog ikke så glad for en sovesele. Barnet ligger trygt og godt i sin tremmeseng og kan ikke falde ud og komme tilskade. Der er således ikke samme sikkerhedsproblematik som i en barnevogn. Samtidig tænker jeg, at det er helt naturligt for børn at de vender og drejer sig når de sover - vi andre skifter også stilling under søvn, faktisk vågner vi ofte 10, 15, 20 gange hver nat, drejer om på siden, lidt om på maven, flytter på puden, trækker dynen op om os, tilbage på den anden side, putter os ind til vores ægtefælle osv. og det at flytte på sig om natten er helt naturligt og en vigtig del i at sove godt, at føle man ligger godt og rart.

Det samme behov har små børn, det er vigtigt at de har mulighed for at skifte stilling i løbet af natten, finde en ...

Annonce

... ny måde at ligge på og så falde til ro igen. En sele der holder barnet fastspændt forhindrer barnet i dette og det er derfor din datter bliver irriteret.

Der er intet i vejen for at din datter triller om på siden eller videre om på maven, når hun sover. I en alder af 6 måneder er det helt naturligt at hun netop bruger sig selv fysisk og flytter på sig selv om natten. Det synes jeg hun skal have lov til og når barnet kan trille rundt som du beskriver at din datter gør, så er der ikke længere problemer i forhold til vuggedød.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er rigtigt at der vil være perioder i hendes udvikling, hvor hun motorisk vil få lagt sig i stillinger som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra og at hun derfor har brug for hjælp til stillingsskift om natten. Det gælder især i 6 måneders alderen og ses igen i 8-9 måneders alderen, hvor de fleste børn ofte begynder at kravle - de øver sig både om dagen og om natten i søvne. I takt med at barnet motorisk blive stærkere og dygtigere så falder der naturligt ro over barnet om natten igen.

Håber dette giver dig lidt idé om hvad jeg tænker om soveseler, fortsat held og lykke med hende :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire