Svar: Sovesele?
15. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
En sovesele er sikkerhedsmæssigt nødvendigt, når barnet ligger i barnevogn eller i klapvogn. Det handler om at barnet liggende i sin vogn ikke må kunne bevæge sig så meget, at barnet falder ud af vognen og kommer til skade. En sovesele er derfor en god idé og nødvendigt, når jeres datter sove ude i sin vogn.
Inden døre sovende i sin tremmeseng er jeg dog ikke så glad for en sovesele. Barnet ligger trygt og godt i sin tremmeseng og kan ikke falde ud og komme tilskade. Der er således ikke samme sikkerhedsproblematik som i en barnevogn. Samtidig tænker jeg, at det er helt naturligt for børn at de vender og drejer sig når de sover - vi andre skifter også stilling under søvn, faktisk vågner vi ofte 10, 15, 20 gange hver nat, drejer om på siden, lidt om på maven, flytter på puden, trækker dynen op om os, tilbage på den anden side, putter os ind til vores ægtefælle osv. og det at flytte på sig om natten er helt naturligt og en vigtig del i at sove godt, at føle man ligger godt og rart.
Det samme behov har små børn, det er vigtigt at de har mulighed for at skifte stilling i løbet af natten, finde en ny måde at ligge på og så falde til ro igen. En sele der holder barnet fastspændt forhindrer barnet i dette og det er derfor din datter bliver irriteret.
Der er intet i vejen for at din datter triller om på siden eller videre om på maven, når hun sover. I en alder af 6 måneder er det helt naturligt at hun netop bruger sig selv fysisk og flytter på sig selv om natten. Det synes jeg hun skal have lov til og når barnet kan trille rundt som du beskriver at din datter gør, så er der ikke længere problemer i forhold til vuggedød.
Det er rigtigt at der vil være perioder i hendes udvikling, hvor hun motorisk vil få lagt sig i stillinger som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra og at hun derfor har brug for hjælp til stillingsskift om natten. Det gælder især i 6 måneders alderen og ses igen i 8-9 måneders alderen, hvor de fleste børn ofte begynder at kravle - de øver sig både om dagen og om natten i søvne. I takt med at barnet motorisk blive stærkere og dygtigere så falder der naturligt ro over barnet om natten igen.
Håber dette giver dig lidt idé om hvad jeg tænker om soveseler, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske