Brev:
Sovesele?
15. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Sovesele?
Hej Helen,
Som jeg nævnte i sdiste brev, så er Maja begyndt at vende sig om på maven i søvne. I starten ikke så meget, men den sidste uge hele tiden. Nogle aftener kunne vi finde hende i søvn på maven, hvor vi i starten vende hende for så at hun bare vendte sig igen.
Nogle aftener lod vi hende ligge og holdt øje med hende. Der kunne hun så sove fint 2-3 timer, hvorfter hun vågnede.
I weekenden blev det så for meget, hun kunne slet ikke finde ro og var dybt ulykkelig og dødtræt. Hver gang jeg havde haft hende oppe og lullet hende i søvn, så kunne vi høre hende i alarmen igen max 30 min senere.
Når hun får sig vendt på maven, så ligger hun ikke bare stille, men begynder at arbejde ligeså hårdt som om dagen. Helt op på strakte arme og nu kan hun også rokke på alle 4, så det praktiseres så også meget. Som sagt, så græder hun eller brokker sig meget samtiddig med, da hun er meget træt pga. konstant afbrudt søvn.
I søndags tod vi så en anden metode i brug, som jeg ellers havde været meget modstander af. Vi lagde hende i en sovepose/sele. Den ligner en kjole, men er lukket forneden. Jeg har familie i Norge, som fik dette anbefalet af deres SP, da de havde samme problem med deres børn. I denne kan de ikke vende sig om på maven.
Da vi havde kæmpet med Maja i flere timer i søndags prøvede vi denne. Hun blev lullet i søvn, lagt i sengen og hægtet fast i siderne. Herefter vågnede hun ikke før hun skulle spise om natten, hvorefter hun så sov til sidst på natten, hvor hun kom ind til os. I 3 dage fungerede det rigtig godt, hvor hun sov 3-5 timer i streg hver gang.
Der er dog det, at hvis jeg ikke er hurtigt inde hos hende, så bliver hun noget frustreret over ikke at kunne vende sig helt om på siden (eller maven), som også er en stilling hun er glad for at sove i. Hun kan heller ikke bevæge sine ben ligeså godt pga posen.
Nu er det så det, at jeg synes at hun er vågnet lige ofte nok de sidste 2 nætter. Og her er hun selvfølgelig træt af ikke at kunne vende sig, så chancen for at hun selv falder i søvn igen er også lille. Jeg har så overgiver mig og givet hende mad, hvilket hun også har spist fint af. Det skal dog siges, at hun ikke har sovet så godt om dagen de sidste par dage heller, så måske det hænger sammen?
Jeg er altså stadig i tvivl om det er forkert, at vi giver hende sele på.
På den ene side sover hun MEGET dårligt uden, da hun konstant vender sig om på maven i søvne, men på den anden side blive hun frustret over at ligge i den, da hun ikke kan bevæge sig så meget, hvilket jeg jo også synes er synd.
Hvad er dine tanker om dette?
Vores SP kommer til 6mdr tjek i næste uge, så vi vil også vende det med hende.
Rikke