Sovesele?

15. januar 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Sovesele?

Hej Helen,

Som jeg nævnte i sdiste brev, så er Maja begyndt at vende sig om på maven i søvne. I starten ikke så meget, men den sidste uge hele tiden. Nogle aftener kunne vi finde hende i søvn på maven, hvor vi i starten vende hende for så at hun bare vendte sig igen.
Nogle aftener lod vi hende ligge og holdt øje med hende. Der kunne hun så sove fint 2-3 timer, hvorfter hun vågnede.

I weekenden blev det så for meget, hun kunne slet ikke finde ro og var dybt ulykkelig og dødtræt. Hver gang jeg havde haft hende oppe og lullet hende i søvn, så kunne vi høre hende i alarmen igen max 30 min senere.

Når hun får sig vendt på maven, så ligger hun ikke bare stille, men begynder at arbejde ligeså hårdt som om dagen. Helt op på strakte arme og nu kan hun også rokke på alle 4, så det praktiseres så også meget. Som sagt, så græder hun eller brokker sig meget samtiddig med, da hun er meget træt pga. konstant afbrudt søvn.

I søndags tod vi så en anden metode i brug, som jeg ellers havde været meget modstander af. Vi lagde hende i en sovepose/sele. Den ligner en kjole, men er lukket forneden. Jeg har familie i Norge, som fik dette anbefalet af deres SP, da de havde samme problem med deres børn. I denne kan de ikke vende sig om på maven.

Da vi havde kæmpet med Maja i flere timer i søndags prøvede vi denne. Hun blev lullet i ...

Annonce

... søvn, lagt i sengen og hægtet fast i siderne. Herefter vågnede hun ikke før hun skulle spise om natten, hvorefter hun så sov til sidst på natten, hvor hun kom ind til os. I 3 dage fungerede det rigtig godt, hvor hun sov 3-5 timer i streg hver gang.

Der er dog det, at hvis jeg ikke er hurtigt inde hos hende, så bliver hun noget frustreret over ikke at kunne vende sig helt om på siden (eller maven), som også er en stilling hun er glad for at sove i. Hun kan heller ikke bevæge sine ben ligeså godt pga posen.

Nu er det så det, at jeg synes at hun er vågnet lige ofte nok de sidste 2 nætter. Og her er hun selvfølgelig træt af ikke at kunne vende sig, så chancen for at hun selv falder i søvn igen er også lille. Jeg har så overgiver mig og givet hende mad, hvilket hun også har spist fint af. Det skal dog siges, at hun ikke har sovet så godt om dagen de sidste par dage heller, så måske det hænger sammen?

Jeg er altså stadig i tvivl om det er forkert, at vi giver hende sele på.
På den ene side sover hun MEGET dårligt uden, da hun konstant vender sig om på maven i søvne, men på den anden side blive hun frustret over at ligge i den, da hun ikke kan bevæge sig så meget, hvilket jeg jo også synes er synd.

Hvad er dine tanker om dette?

Vores SP kommer til 6mdr tjek i næste uge, så vi vil også vende det med hende.

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger