Svar: Brugt voksipose, vask, rengøring

10. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lone

Jeg har på voksi.com fundet følgende råd omkring vask og rensning af voksiposen:

* Vask af betræk:

Betrækket kan vaskes på 60 grader, der bør ikke bruges vaskemidler som indeholder blegemiddel, betrækket bør ikke lægges i blød eller vaskes med farvevaskemiddel. Da betrækket
er farvet med miljøvenlige stoffer, kan betrækket falme ved vask. Kontroller og følg altid vaskeanvisningen på
produktet.

* Rengøring af yderbetræk af skind:

Betræk af skind skal tørres af med en våd klud. Inderdelen af betrækket kan løsnes med lynlåsen og vaskes.

* Rengøring af ulddynen:

Ved lettere rengøring af ulddynen, lægges denne i en tæt plastikpose, i fryseren et par timer. Derefter støvsuges dynen og dynen hænges ud til luftning.

Er ulddynen meget beskidt skal den kemisk renses.

* Rengøring sommerdyne:

Sommerdynen kan vaskes på 40 grader eller renses. Den må ikke klorbleges. Sommerdynen kan tørretumbles og sommerdynen skal vaskes før brug.

* Rengøring af bæreplade:

Ved vask af bæreplade tages betrækket af pladen. Betrækket vaskes på amme måde som ulddynen (se ovenfor) og må ikke tørretumbles. Kontroller altid vaskeanvisningen på produktet.

Vær opmærksom på montering af inderdyne før og efter rengøring.

* Montering af inderdyne før rengøring:

- Alle knuder på snorene løsnes, voksiposen er også fastgjort i betrækket med 1 snor på indersiden af betrækket. Denne sidder i toppen af hovedenden. Sommerdynen er tillige fastgjort i fodenden med to snore.
- Når alle snore og knuder er løsnet trækkes dynen ud af betrækket. Bind alle dynens snore før rens eller vask
således at de ikke bliver ødelagt.

* Montering af inderdyne efter rengøring:

- Efter vask foldes dynen helt ud. Alle knuder bindes op, dynen lægges ind i betrækket.
- Fastgør snorene på indersiden af dynen, to i fodenden og en i toppen af hovedenden.
- Træk de 6 snore ud af hullerne og sørg for at snorene kommer ud af de rigtige huller. Husk at trække snor 4 ud i venstre sømside.

Du kan læse meget mere på voksi.com

Med hensyn til påklædning, så er det mit indtryk at børn ofte har lidt mindre tøj på i en voksipose, end hvis de kun sover med babydyne, du må derfor forsøge dig lidt frem. Du kan bedst vurdere dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Hvis barnet føles svedig, så har barnet det for varmt og har lidt for meget tøj på, modsat hvis ...

Annonce

... barnet virker kold, så skal du give dit barn mere tøj på.

Når det rigtig bliver vinter, så vil de fleste børn have behov for at sove i en blød flyverdragt lavet af f.eks. mikrofiber, når de ligger i deres barnevogn, men det kan godt være at det bliver for meget i en voksi. I stedet kan en heldragt i fleece måske være en god idé.

Da I allerede har en voksipose, så synes jeg det vil være en rigtig god idé at købe en bæreplade til den og bruge voksiposen som lift. Jeres barn vil således kunne sove i voksiposen uanset hvor I er og I vil kunne bære barnet i den. I bilen vil barnet skulle sidde i en babyautostol.

Hvorvidt I vil købe uld eller bomuld er lidt en smagssag. I begyndelsen, det vil sige de første 4 ugers tid, vil jeres barn fint kunne blive trillet en tur uden for, men det vil ikke være hensigtsmæssigt at lade et spædbarn stå uden i meget lang tid, hvis vi får rigtig vinter og det er meget koldt blæsende og fugtigt i luften. Generelt bør barnet slet ikke sove ude, hvis det er tåget og fugtigt vejr.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme, uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld og normalt siger man at uld kan absorbere op mod 40 pct. af sin egen vægt.

Men selvom små børn skal holdes varme, så skal de jo ikke overophedes og da jeres nyfødte baby vil være mere inde og i jeres arme end ude, så vil behovet for uldundertøj ikke være så stort, som det f.eks. kan være for et barn på 10 måneder, der kravler rundt, sidder på gulvet, får lidt kulde fra jorden osv.

I kan godt købe uldundertøj, som er blødt og dejligt at have på og bliver det rigtig koldt, så er det bestemt en mulighed. Men alternativet kunne også være bomuldsundertøj, som er let at koge, tåler tørretumbler osv. og så en strikket trøje med uld, som jeres lille baby kan få af og på efter behov ...

Fødder i sparkedragten kan være en rigtig god idé. Dog vil spæde børn der ligger i fosterstilling, ofte trække benene op i dragten og ikke fylde fødderne i dragten ud ... Man kan derfor med fordel bruge nogle små frottestrømper eller lignende inde i dragten, så fødder holder sig bedre i fødderne på dragten eller man kan købe dragter uden fødder og så i stedet give barnet strømper og små velour, fløjs eller sutsko i uld på fødderne.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke med det hele - et lille julebarn, det er dejligt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.