Svar: Dyne

8. september 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lotte

De fleste børnefamilier i Danmark bruger en lille babydyne til deres barn. En babydyne måler ca 70x100cm og den kan barnet sove med fra ganske spæd. Man bruger også babydyner på sygehuset.

Man kan også købe soveposer - det der hedder Voksi-poser, Drømmeposer, Slee-bee, Duni-duo osv. Disse bruges ofte, når barnet skal sove ude, nogle gange kan man dog med fordel også bruge dem indendøre.

Grobag er som du skriver en sovepose uden ærmer. Jeg har været i enkelte familier som også bruger dette, men ofte har de stadig en lille dyne over barnet eller et tæppe. De modeller jeg har set herhjemme er ikke specielt lune - det svarer til at barnet sover med et tyndt tæppe eller i en tyk sparkedragt og jeg tror din mor måske har det sådan at "man har brug for at ...

Annonce

... putte sig" og det gør man mere med en dyne ...

I Danmark bruger man altså babydyner til små børn. Hvorimod juniordyner som er noget større ca. 100x140 cm først anbefales til børn fra 12 måneders alderen. Det handler her om risikoen for overophedning og hensynet til vuggedød.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt forstå at du er i tvivl om hvad du skal gøre - I England siger man ét i Danmark noget andet. Et eller andet sted tænker jeg, at din datter måske selv vil sige til og fra .. Hvis hun aldrig har sovet med dyne og ikke er vant til at have noget omkring sig, så vil hun måske blive frustreret hvis din mor pludselig putter hende med dyne og så giver det sig selv. Det kan også være at hun er glad for en lille dyne og synes det er dejligt og så er det helt okay.

Rigtig god tur hertil :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder