Svar: Sko - 9 mdr.
3. september 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt skal man ikke købe sko til barnet, før barnet begynder at gå. I den alder, hvor barnet øver sin balance, rejser sig ved tingene osv. er det langt bedre at købe et par skindsutsko. De sikrer at barnet ikke glider på gulvet og samtidig giver det barnet mulighed for at strække og bøje sine tæer og bruge hele foden til at holde balancen. Der er heller ikke noget der strammer eller klemmer ind på foden, det er vigtigt da knoglerne stadig er meget bløde.
Når det så er tid til sko og det lyder som om at det vil være relevant i løbet af et par måneder hos jer (det bliver også passende i forhold til vejret), så er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Når jeg siger blød, så mener jeg at sålen skal være blød og gerne så bøjelig at man uden problemer kan klemme den sammen imellem tommel- og pegefinger.
Derudover bør der være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde skoen fast på foden. Det er en fordel at vælge en sko med snører eller velkro-lukning, så man kan spænde skoen ind så den sidder rigtig godt om foden.
Til de våde efterårs og vintermåneder vil det være relevant at barnet har fodtøj som tåler en vis mængde vand. Når jeres dreng begynder at gå mere rundt, så vil han naturligt også opholde sig mere ude og har der brug for fodtøj, der tåler vind og vejr. Hvorvidt en rigtig vinterstøvle bliver aktuel afhænger helt af hvor meget ude han er og hvor god han bliver til at gå inden - ofte kan en god støvlette været et midlertidigt og godt valg, når barnet ikke er ældre end jeres dreng. Det er jo vigtigt at støvlen ikke er for tung - han skulle gerne kunne få fødderne med sig :o)
Det er en god idé at besøge en skoforretning hvor I kan få personlig råd og vejledning, så I finder en sko, støvlette til lige præcis jeres dreng behov.
God fornøjelse med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske