Svar: Sko - 9 mdr.

3. september 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Som udgangspunkt skal man ikke købe sko til barnet, før barnet begynder at gå. I den alder, hvor barnet øver sin balance, rejser sig ved tingene osv. er det langt bedre at købe et par skindsutsko. De sikrer at barnet ikke glider på gulvet og samtidig giver det barnet mulighed for at strække og bøje sine tæer og bruge hele foden til at holde balancen. Der er heller ikke noget der strammer eller klemmer ind på foden, det er vigtigt da knoglerne stadig er meget bløde.

Når det så er tid til sko og det lyder som om at det vil være relevant i løbet af et par måneder hos jer (det bliver også passende i forhold til vejret), så er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Når jeg siger blød, så mener jeg at sålen skal være blød og gerne så bøjelig at man uden problemer kan klemme den sammen imellem tommel- og pegefinger.

Derudover bør der være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis ...

Annonce

... foden glider er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde skoen fast på foden. Det er en fordel at vælge en sko med snører eller velkro-lukning, så man kan spænde skoen ind så den sidder rigtig godt om foden.

Til de våde efterårs og vintermåneder vil det være relevant at barnet har fodtøj som tåler en vis mængde vand. Når jeres dreng begynder at gå mere rundt, så vil han naturligt også opholde sig mere ude og har der brug for fodtøj, der tåler vind og vejr. Hvorvidt en rigtig vinterstøvle bliver aktuel afhænger helt af hvor meget ude han er og hvor god han bliver til at gå inden - ofte kan en god støvlette været et midlertidigt og godt valg, når barnet ikke er ældre end jeres dreng. Det er jo vigtigt at støvlen ikke er for tung - han skulle gerne kunne få fødderne med sig :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er en god idé at besøge en skoforretning hvor I kan få personlig råd og vejledning, så I finder en sko, støvlette til lige præcis jeres dreng behov.

God fornøjelse med det:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to