Spørge Jørgen

3. september 2008

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Spørge Jørgen

Hej Helen

Jeg har en pige på 4 1/2 år og en dreng på 2 år.

Allerførst må jeg dog lige tilføje at jeg elsker dem begge overalt på jorden.

Lillebror på 2 har altid været nem eller som børn nu er:-)

Min datter er en meget glad og udadvendt pige. Nok lidt for udadvendt synes jeg - hun taler med alle mennesker og kan slet ikke forstå, når jeg siger til hende at hun ikke skal. Hun har slet ingen grænser el. situations fornemmelse.

Jeg har prøvet at sige det til hende på mange måder. Og når jeg siger det ser det ud som om hun forstår det lige end til 5 min. efter hvor hun gør det igen.

En anden ting er at hun kontant stiller de samme spørgsmål - ikke til os herhjemme, men til alle andre hun kender (mest voksne) det er spørgsmål som hvad hedder du, hvor gammel er du, selv om hun godt ved det eller lige har fået det at vide. Jeg kan se på dem de bliver irriteret og jeg siger selvfølgelig til hende på en pæn måde at hun skal stoppe, men det hjælper ikke. Derfor er det næsten umuligt for os at tage hende med ud eller ha' gæster, for hun bliver fuldstændig umulig.

Hvis der er børn er det ikke et lige så stort problem for hun er rigtig godt til at lege (især rollelege som far, mor og børn) hun ...

Annonce

... er dog meget styrende i hendes leg. Men det har end til videre ikke været noget problem - synes hun har nogle gode veninder fra børnehaven som hun leger rigtig godt med. Kan dog se på dem at de også synes hendes spørgsmål er tossede og det bliver jo være nu ældre hun bliver.

Hun kender ikke til stress i sin hverdag - min mand og jeg har nemlig valgt at jeg skal gå hjemme så længe børnene er små. Derfor bruger jeg utrolig meget tid på hende. Hun har en fridag om ugen uden sin lillebror hvor vi rigtig hygger. Lillebror har også en fridag uden hende og det tager hun nu rigtig pænt. Hun er i institution de andre dage fra ca.9 - 14-30 og får lov at tage en veninde med hjem 1 til 2 dage om ugen.

Min mand som du nok kan fornemme arbejder rigtig meget, så det er mig der er mest sammen med begge unger. Hun er dog helt klart fars pige og fortrækker altid ham frem for mig - det kan til tider være hårdt, men jeg har valgt ikke at gøre noget stor nr. ud af det - er sikker på hun også elsker mig selv om hun ikke rigtig viser det. Hun er ikke så meget til kys og kram. Men det er jeg, så jeg kysser hende mange gange om dagen:-)

Håber du kan komme med nogle gode råd.

Med venlig hilsen
den lidt bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke