Brev:
Spørge Jørgen
3. september 2008
Alder:
4 år, 6 mdr.
Spørge Jørgen
Hej Helen
Jeg har en pige på 4 1/2 år og en dreng på 2 år.
Allerførst må jeg dog lige tilføje at jeg elsker dem begge overalt på jorden.
Lillebror på 2 har altid været nem eller som børn nu er:-)
Min datter er en meget glad og udadvendt pige. Nok lidt for udadvendt synes jeg - hun taler med alle mennesker og kan slet ikke forstå, når jeg siger til hende at hun ikke skal. Hun har slet ingen grænser el. situations fornemmelse.
Jeg har prøvet at sige det til hende på mange måder. Og når jeg siger det ser det ud som om hun forstår det lige end til 5 min. efter hvor hun gør det igen.
En anden ting er at hun kontant stiller de samme spørgsmål - ikke til os herhjemme, men til alle andre hun kender (mest voksne) det er spørgsmål som hvad hedder du, hvor gammel er du, selv om hun godt ved det eller lige har fået det at vide. Jeg kan se på dem de bliver irriteret og jeg siger selvfølgelig til hende på en pæn måde at hun skal stoppe, men det hjælper ikke. Derfor er det næsten umuligt for os at tage hende med ud eller ha' gæster, for hun bliver fuldstændig umulig.
Hvis der er børn er det ikke et lige så stort problem for hun er rigtig godt til at lege (især rollelege som far, mor og børn) hun er dog meget styrende i hendes leg. Men det har end til videre ikke været noget problem - synes hun har nogle gode veninder fra børnehaven som hun leger rigtig godt med. Kan dog se på dem at de også synes hendes spørgsmål er tossede og det bliver jo være nu ældre hun bliver.
Hun kender ikke til stress i sin hverdag - min mand og jeg har nemlig valgt at jeg skal gå hjemme så længe børnene er små. Derfor bruger jeg utrolig meget tid på hende. Hun har en fridag om ugen uden sin lillebror hvor vi rigtig hygger. Lillebror har også en fridag uden hende og det tager hun nu rigtig pænt. Hun er i institution de andre dage fra ca.9 - 14-30 og får lov at tage en veninde med hjem 1 til 2 dage om ugen.
Min mand som du nok kan fornemme arbejder rigtig meget, så det er mig der er mest sammen med begge unger. Hun er dog helt klart fars pige og fortrækker altid ham frem for mig - det kan til tider være hårdt, men jeg har valgt ikke at gøre noget stor nr. ud af det - er sikker på hun også elsker mig selv om hun ikke rigtig viser det. Hun er ikke så meget til kys og kram. Men det er jeg, så jeg kysser hende mange gange om dagen:-)
Håber du kan komme med nogle gode råd.
Med venlig hilsen
den lidt bekymrede mor