Svar: Skift fra tremmeseng
28. august 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Rikke
Hvis Niklas sover rigtig godt i sin tremmeseng og ikke gør tegn til at ville klatre over tremmerne, følger sig indespæret eller lignende, så kan I sagtens lade ham ligge i den lidt endnu - det kan sagtens være at det passer fint at han skifter når han bliver 2½-3 år, i forhold til målene på sengen, vil det sikkert passe fint.
Måske kan I låne eller leje en vugge eller en seng til den lille ny, så behøver I ikke skifte over helt så hurtigt og når lejeperioden er ovre kan den lille få Niklas seng og Niklas er blevet det ældre og kan få en ny lidt større seng ... I begyndelsen vil den lille sove fint i lift og barnevogn og I behøver således ikke skifte over før den lille er kommet til verden ... Så kan I også se, hvordan Niklas sover, hvor meget han tumler rundt om natten.
En mulighed for Niklas var en juniorseng med sengehest. Der findes forskellige senge på markedet og det er muligt at købe en seng, som ikke er alt for stor og som samtidig har 'kant' så han ikke lige kan falde ud. Du kan søge på nettet efter 'juniorseng+sengehest', så dukker flere muligheder frem.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil bibeholde de gode sovevaner for Niklas og derfor lade ham beholde sin seng. Det er helt fornuftigt tænkt. Jeg skønner at han godt vil kunne ligge i sin seng et lille års tid endnu (altså til han er ca 3 år) også selvom han er en stor dreng og du må så vurdere om I kan leje eller låne noget andet til den lille ny i den periode, for at det hele ikke skal blive alt for dyrt, eller om du skønner at det er bedst at skifte nu ...
Juniorsengen vil kunne holde til Niklas skal i skole, derefter kan han få en større seng og juniorsengen kan gå i arv til lillesøster eller bror ...
Jeg håber mine overvejelser hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke - også med den lille ny, når tiden nu er:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske