Svar: Mister nemt appetitten ved sygdom

22. juli 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rie

Det er rigtig dejligt at høre at Sebastian spiser godt, når han er frisk og i vigør og selvom han nu er 13 måneder gammel, så kan jeg godt forstå at du fortsat tyer til flasken, når han bliver syg. Det er jo her vigtigt at han får væske og samtidig også vigtigt at han får sovet og flasken giver ham begge dele:o)

Det er derfor helt okay at du giver ham flaske, når han er syg, men når det er sagt, så er han også ved at være så stor nu at flaske ikke længere burde være nødvendigt og han skulle meget gerne begynde at drikke af en kop - ikke bare om dagen, men også når han skal sove om aftenen ... når aftenflasken også forsvinder, så er det naturligt slut med at give flaske - også under sygdom, så skal han drikke af kop...

Når du atter oplevet at han er inde i en god og rask periode, så synes jeg at du skal forsøge at komme helt væk fra flaske og i stedet tilbyde ham en kop lun mælk, en banan og en godnathistorie, når han skal sove. De fleste børn er ikke ret gamle før de selv vil foretrække mælk af kop og godnathistorie fremfor en flaske inden de skal sove ... :o)

Ellers er det godt at tilbyde ham ekstra væske når han er syg. Vand er den bedste tørstslukker med du kan også give ham lidt juice, smoothies, milkshakes og lignende som er frisk og rart at drikke og samtidig giver ham lidt vitaminer. Agurkeskiver, måske lidt flødeis, en skål yoghurt og en ...

Annonce

... pandekage kan også være dejligt når man er syg og i sygdomsperioder, må man godt forkæles lidt ..:o)

Du kan supplere hans kost med en mulitivitamin-mineral-tyggetablet, som du kan knække i kvarte så du er sikker på at han ikke får den galt i halsen.

Med hensyn til Biostrath, så skiver sundhedsstyrelsen omkring kosttilskud og naturlægemidler til børn: "Generelt er der ikke behov for at give tilskud af vitaminer og mineraler ud over
de anbefalede til raske børn. Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år. Naturlægemidler bør ikke bruges til børn under 2 år.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

...Kosttilskud skal registreres hos Fødevarestyrelsen. Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med Fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud".
Naturlægemidler skal registreres af Lægemiddelstyrelsen. Naturlægemidler godkendes normalt ikke til børn under 2 år. (Citat anbefalinger for spædbarnetsernæring sst. 2005).

Biostrath er et kosttilskud og det anbefales således ikke til børn under 1 år. Da din dreng er 13 måneder nu, så må han altså godt få det, men om det vil have nogen effekt i forhold til hans immunforsvar tør jeg ikke sige noget om:o)

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2