Svar: Er hans luftveje belastede?

22. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ann Mari

Tillykke med den lille dreng:o)

Jeg synes du skal ringe til en øre-næse-hals læge og få vedkommende til at tjekke din drengs luftveje. Det er en læge med specialuddannelse netop i dette og han/hun vil kunne fortælle dig hvad det evt. skyldes og om det er noget man skal gøre noget ved og hvorvidt du behøver være bekymret. Man kan altid kontakte en øre-næse-halslæge direkte, her behøver man ikke henvisning fra egen læge.

Det lyder dog ikke problematisk eller farligt det du fortæller, mange børn har lidt hævede slimhinder og de trækker også ofte vejret en lille smule uregelmæssigt, når de er spæde og din dreng er jo stadig kun få uger gammel:o)

Med hensyn til mylicon, så oplever nogen at de hjælper på maveproblemer, andre at det ikke har effekt. Problemet er ofte at de for at have effekt skal gives 15 minutter før et måltid og små børn skal jo have mad, når de er sultne ... Når din dreng sover og vågner op for at spise, så er det således synd for ham, hvis han skal vente 15 minutter på at få mælk, han skal naturligvis have sin mælk, når han er ...

Annonce

... sulten.

Blære på ryggen fyldt med betændelse ... hmm det synes jeg du skal få lægen til at se på igen. Af og til får små børn det der hedder pustler. Det er nogle store knopper, som ligner en stor bums - de er røde og med en stor gul midte. Man kalder disse for pustler. Det kan hjælpe at komme lidt svovlpasta 2% på, da det tørrer dem ud. Pustler er ofte tegn på at barnet har en infektion, men hvis din dreng virker upåvirket og ikke har feber så har han sandsynligvis ikke dette.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis han får flere end to, så synes jeg du skal lade lægen se dem igen og evt. pode fra dem. Derfor skal du lade det gule pus sidde, så lægen kan sende det til dyrkning, for at finde ud af hvad der er tale om.

Hvis der kun er de to og din dreng virker upåvirket, så synes jeg du skal give ham et bad, hvor du bruger lidt mild uparfumeret flydende sæbe i vandet. Det hjælper ofte på barnets hud og på de forskellige knopper barnet kan have. Herefter kan du så evt. komme lidt svovlpasta 2% på pustlerne (hvis det er det han har) for at tørre dem ud.

Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla