Svar: Kan ikke komme af med slim i munden
21. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Anette
Jeg kan godt forstå du bliver urolig og ked af det og jeg synes bestemt også at din dreng skal undersøges.
Det er godt at han er blevet undersøgt på børneafdelingen, lytter på lungerne osv. og at I har fået at vide at der ikke er noget der. Men problemet har han jo stadigvæk og det skal naturligvis undersøges, finder man ikke årsagen det ene sted, så må man søge det næste, indtil det så også måske kan udelukkes.
Der kan meget vel være en sammenhæng imellem den slimdannelse du oplever hos din dreng, det at han lukker af i svælget og så det at han snorker og derfor synes jeg at du skal kontakte en øre-næse-halslæge og bede ham/hende om at undersøge din dreng. Du behøver ikke henvisning for at få tid der, men kan selv ringe og bestille tid. Fortæl hvad det er du oplever og få så lægen til at tjekke om din dreng evt. har forstørrede mandler, polypper eller lignende der sidder og generer ham.
Det er helt naturligt at du er er bange og frygten for at det skal ske, når du ikke er opmærksom er naturligvis stor. Det er godt at I har eleveret hans hovedgærde lidt og derudover skal du sørge for at han ligger med hovedet til siden. Skiftevis side til side, så han ikke får lejringsbetinget skævhed af kraniet. Du kan tage en sok og fylde risengryn i den og på den måde lave en lille pose, som du lægger ved hans hoved. På den måde kan du være sikker på at han holder hovedet til siden og derved lettere kan komme af med det spyt, som evt. danner sig.
Jeg giver dig således ret i at det er foruroligende at han har så meget slimdannelse som han har, når det påvirker ham på den måde det gør. Det skal naturligvis undersøges og jeg håber at I hurtigt får en tid hos en øre-næse-hals-specialist.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske