Kan ikke komme af med slim i munden

21. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kan ikke komme af med slim i munden

Kære Helen

Nu er Mikkel efterhånden blevet 8 uger og trives fint og tager flot på. Han er glad og smiler og er så småt begyndt at pludre en smule.

Han ammes, men efter hver amning suppleres han med 80-100 ml Neocate, idet han desværre ikke bliver mæt hos mig, trods at han blive lagt til hver 3. time… Vi fik under en nylig indlæggelse på Børneafdelingen konstateret, at han ikke kunne tåle Nutramigen, hvorfor han blev skiftet til Neocate, som han tåler fint. Grunden til indlæggelsen var, at Mikkel efter hver flaske kastede eksplosivt op, og man mistænkte en pylorusstenose, hvilket dog blev afkræftet og han blev skiftet til Neocate med god effekt. Priktest og specifikt IgE for mælk var negativ.

Vi har dog et stort problem, som virkelig fylder meget i mine tanker og gør mig meget nervøs:

Lige siden fødslen har vi oplevet, at Mikkel pludseligt et par gange i ugen, når han ligger ned fx ved pusling eller på sit aktivitetstæppe, får en masse klart slim op i munden, som han ikke selv kan komme af med selv. Han bliver fuldstændig panikslagen og spiler øjnene op og spræller med arme og ben og kan ikke finde ud af at åbne munden, for at få slimen ud.

Selvom jeg åbner munden på ham, trækker han stadig ikke vejret og jeg skal tørre slimen ud af munden på ham med en stofble. Han ...

Annonce

... gisper efter vejret og får efterhånden trukket lidt luft ind og det ender med at han skriger og er dødforskrækket over følelsen af at blive kvalt. Det er virkelig frygteligt at se på og jeg bliver også selv meget forskrækket og ulykkelig for jeg er så bange for, at jeg en dag ikke opdager det og han så ligger selv med det, specielt fordi han ikke kan få en lyd ud, når det står på.

Da vi var indlagt, nævnte jeg det flere gange, men lægerne sagde bare, at babyer havde en refleks, der gjorde, at de godt kunne komme af med det, der generede dem i munden, men det føler jeg bestemt ikke, vores dreng kan og jeg er som sagt dødbange for, at han bliver kvalt.

Han snorker temmelig meget og har altid virket lidt småforkølet, dog uden af være det. Kan det have nogen sammenhæng med slimen? Vores egen sundhedsplejerske har aldrig hørt om ovenstående mht. slimen og synes også, det er foruroligende.

Har du nogen idéer til, hvad det kan være eller hvad vi skal gøre? Jeg kom jo ikke rigtigt videre med det på Børneafdelingen, hvor han flere gange blev lyttet på lungerne, uden at der var noget at høre. (Han sover med hovedet let eleveret og blev ikke suget ved fødslen).

Håber du kan hjælpe os lidt videre, for det kan vel ikke passe, at vi bare skal leve med det?

Mange hilsner fra Anette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.