Brev:
Kan ikke komme af med slim i munden
21. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kan ikke komme af med slim i munden
Kære Helen
Nu er Mikkel efterhånden blevet 8 uger og trives fint og tager flot på. Han er glad og smiler og er så småt begyndt at pludre en smule.
Han ammes, men efter hver amning suppleres han med 80-100 ml Neocate, idet han desværre ikke bliver mæt hos mig, trods at han blive lagt til hver 3. time… Vi fik under en nylig indlæggelse på Børneafdelingen konstateret, at han ikke kunne tåle Nutramigen, hvorfor han blev skiftet til Neocate, som han tåler fint. Grunden til indlæggelsen var, at Mikkel efter hver flaske kastede eksplosivt op, og man mistænkte en pylorusstenose, hvilket dog blev afkræftet og han blev skiftet til Neocate med god effekt. Priktest og specifikt IgE for mælk var negativ.
Vi har dog et stort problem, som virkelig fylder meget i mine tanker og gør mig meget nervøs:
Lige siden fødslen har vi oplevet, at Mikkel pludseligt et par gange i ugen, når han ligger ned fx ved pusling eller på sit aktivitetstæppe, får en masse klart slim op i munden, som han ikke selv kan komme af med selv. Han bliver fuldstændig panikslagen og spiler øjnene op og spræller med arme og ben og kan ikke finde ud af at åbne munden, for at få slimen ud.
Selvom jeg åbner munden på ham, trækker han stadig ikke vejret og jeg skal tørre slimen ud af munden på ham med en stofble. Han gisper efter vejret og får efterhånden trukket lidt luft ind og det ender med at han skriger og er dødforskrækket over følelsen af at blive kvalt. Det er virkelig frygteligt at se på og jeg bliver også selv meget forskrækket og ulykkelig for jeg er så bange for, at jeg en dag ikke opdager det og han så ligger selv med det, specielt fordi han ikke kan få en lyd ud, når det står på.
Da vi var indlagt, nævnte jeg det flere gange, men lægerne sagde bare, at babyer havde en refleks, der gjorde, at de godt kunne komme af med det, der generede dem i munden, men det føler jeg bestemt ikke, vores dreng kan og jeg er som sagt dødbange for, at han bliver kvalt.
Han snorker temmelig meget og har altid virket lidt småforkølet, dog uden af være det. Kan det have nogen sammenhæng med slimen? Vores egen sundhedsplejerske har aldrig hørt om ovenstående mht. slimen og synes også, det er foruroligende.
Har du nogen idéer til, hvad det kan være eller hvad vi skal gøre? Jeg kom jo ikke rigtigt videre med det på Børneafdelingen, hvor han flere gange blev lyttet på lungerne, uden at der var noget at høre. (Han sover med hovedet let eleveret og blev ikke suget ved fødslen).
Håber du kan hjælpe os lidt videre, for det kan vel ikke passe, at vi bare skal leve med det?
Mange hilsner fra Anette