Svar: RS-virus - 16 mdr.

17. marts 2004

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære trætte mor

RS-virus er en forkølelsesvirus, som hos større børn, dvs børn over tre år er helt ufarlig og ofte viser sig i form af en almindelig forkølelse.

Hos helt små børn, dvs børn under 6 mdr. kan 'angrebet' være så voldsomt, at barnet kræver indlæggelse på sygehus på grund af vejrtrækningsproblemer.

Da din søn er 16 måneder gammel vil indlæggelse højst sansynligt ikke komme på tale, men han kan i kraft af sin alder godt blive så 'angrebet' af RS-virus at han udvikler tegn på astmatisk bronkitis. Han vil i givet fald få en pibende vejrtrækning.

I begyndelsen vil barnet få feber, hoste, være generelt utilpas og få symptomer på forkølelse. Næsen vil i begyndelsen løbe med klar væske, som dog kan blive tykt gult. Hos små børn kan ...

Annonce

... temperaturen nå op på 40 grader og hos større børn er der ofte ingen eller kun lav temperaturstigning.

Små børn bliver ofte smittet af større søskende, som bliver forkølet i institution og dermed tager virus med hjem. Derfor vil man på nogle børneafdeliger i perioder ikke tillade besøg af større søskende pga smittefare og risikoen for de små.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er dog normalt ikke grund til bekymring over at ens barn kan være smittet med RS-virus. Hos 1/4 af de forkølede børn vil årsagen ofte være RS-virus og barnet vil ikke få specielle symptomer hermed. Der findes mange forskellige virus som giver forkølelse. I kan derfor ikke være 100 pct sikre på, hvad årsagen er hos jeres søn,men RS-virus er en mulighed, som jeres læge også har sagt.

Fortsat god bedring med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre