Svar: RS-virus - 16 mdr.
17. marts 2004
Alder:
16 mdr.
Kære trætte mor
RS-virus er en forkølelsesvirus, som hos større børn, dvs børn over tre år er helt ufarlig og ofte viser sig i form af en almindelig forkølelse.
Hos helt små børn, dvs børn under 6 mdr. kan 'angrebet' være så voldsomt, at barnet kræver indlæggelse på sygehus på grund af vejrtrækningsproblemer.
Da din søn er 16 måneder gammel vil indlæggelse højst sansynligt ikke komme på tale, men han kan i kraft af sin alder godt blive så 'angrebet' af RS-virus at han udvikler tegn på astmatisk bronkitis. Han vil i givet fald få en pibende vejrtrækning.
I begyndelsen vil barnet få feber, hoste, være generelt utilpas og få symptomer på forkølelse. Næsen vil i begyndelsen løbe med klar væske, som dog kan blive tykt gult. Hos små børn kan temperaturen nå op på 40 grader og hos større børn er der ofte ingen eller kun lav temperaturstigning.
Små børn bliver ofte smittet af større søskende, som bliver forkølet i institution og dermed tager virus med hjem. Derfor vil man på nogle børneafdeliger i perioder ikke tillade besøg af større søskende pga smittefare og risikoen for de små.
Der er dog normalt ikke grund til bekymring over at ens barn kan være smittet med RS-virus. Hos 1/4 af de forkølede børn vil årsagen ofte være RS-virus og barnet vil ikke få specielle symptomer hermed. Der findes mange forskellige virus som giver forkølelse. I kan derfor ikke være 100 pct sikre på, hvad årsagen er hos jeres søn,men RS-virus er en mulighed, som jeres læge også har sagt.
Fortsat god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske