Svar: Børneeksem og fødevareallergi
2. juni 2003
Alder:
6 år
Kære Susie
Eksem er en hudsygdom og det behøver derfor ikke at have noget med allergi at gøre. Eksem viser sig ofte i bøjefurerne på arme og ben samt i nakken, men kan også være spredte pletter rundt omkring på kroppen. Hos nogle børn begynder eksemen som pletter på stræksiden af arme og ben og breder sig så senere til bøjefurerne.
Du skriver at din datters eksem er forværret. Jeg vil derfor lige nævne et par ting, som du kan være opmærksom på. Man behandler normalvis eksem med forskellige cremer, samt råd om luftigt tøj, åndbart, helst af bomuld. Undgå uldtøj, klip mærkerne i nakken af tøjet, nogle børn tåler ikke at bade for længe i ferskvand, andre reagerer på klorvand. I må prøve jer frem. Det kan også forværre, hvis hun sveder. Det anbefales at brusebade, samt at bruge en god fugtighedscreme bagefter.
Man tilråder ikke fødevareelimination/diæt med mindre at man er sikker på at eksemet er allergisk udløst. Jeg vil derfor foreslå dig, at du tager med din datter til lægen, hvor hun kan få lavet en priktest, der kan fortælle, hvad hun er allergisk overfor og hvad I i så fald skal være opmærksomme på.
Med hensyn til brug af creme, så er der nu flere forskellige på markedet. Et ofte anvendt præparat er Cortison-cremer, som indholder binyrebarkhormon, og forældre er derfor ofte nervøse for at bruge dette. Det er et godt præparat, men det skal bruges rigtigt. Vær opmærksom på, at man kan få den type creme i tre forskellige styrker.
1) En mild creme, som kan købes i håndkøb
2) En lidt stærkere som fås på recept
3) En stærk creme, også receptpligtig.
Når man bruger cremen så skal den milde creme bruges, når huden er rød, sprækket, ødelagt. Altså når eksemen er værst. Netop fordi huden er ødelagt, så er der indgangsport og kun den milde creme er nødvendig at bruge. I takt med at huden bliver mere hel bruges stærkere creme.
I begyndelsen smører man 2 gange dagligt i en uge, herefter 1 gang dagligt i en uge, herefter 1 gang hver anden dag i to uger, herefter 2 gange ugentligt i to uger, herefter 1 gang ugentligt i to uger. Til sidst smøres enkelte gange, når du kan se at eksemet blusser. Hvis lægen giver en anden behandlingsplan skal denne selvfølgelig altid følges.
Jeg håber at mine råd kan hjælpe din datter, så eksemet kan blive mindre. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske