Svar: Hoster og vil ikke drikke
30. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Marc's mor
Det lyder ikke rart med den hoste - jeg går ud fra at Marc er lyttet på flere gange og at I således er sikre på at han ikke har noget i sine lunger der skal behandles. Det er jo et problem hvis han hoster så meget at han ikke er i stand til at indtage den mængde væske han har behov for og derfor bliver dehydreret - så synes jeg man må behandle på symptomerne og selvom man ikke på lungerne kan høre noget ...
Det vil være fint med flaske 2 gange dagligt og hvor meget han så når op på må tiden jo vise. Her tænker jeg flaske med mme. Det er i princippet sådan at han skal have 400ml mme dagligt, fordelt på to flasker, men det skal du ikke tænke på lige nu. Du skal bare tænke på at han skal have sine flasker 2 gange dagligt - det er passende i forhold til hans alder og så bliver han ikke presset for meget til at tage dem, så han bliver yderligere træt af det.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Grød, vand eller sødmælk af kop. Det er fint at du bare giver ham den grød du ved han spiser.
Formiddag: ½ banan eller anden frugt - det kan være frugtmos eller frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger. Vand af kop
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af rester fra aftensmaden. Det kan være lidt kogte ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende.
Du må også meget gerne supplere med en middagsret på glas passende til børn på 10-12 måneder. Ernæringsmæssigt får han igennem dette noget energi og det er vigtigt, nu hvor han er syg. Vand af kop.
Middagslur, evt. en flaske inden, hvis du tror han vil have det
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, vand af kop. Frisk frugt i hånden, friske bær - jordbær, hindbær.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Igen må du supplere op med mos fra glas, så du er sikker på at han får noget.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert eller en godnatgrød så han ikke går sulten i seng. Vand eller sødmælk af kop.
Puttes til natten med en flaske mme
Sen aften: Evt. flaske med mme, det kan være en fordel at tilbyde den her, fordi han måske vil acceptere den i søvne.
Du skal ikke fokusere på mængden, det vigtigste lige nu er små hyppige måltider også selvom der kun glider 4-5 tsk eller ½ dl. ned og et par bider brød eller frugt en gang imellem. Sådan må det være.
Og så skal du være sikker på at han ikke skal behandles for den hoste, hvis han fortsat hoster meget og situationen er den samme som da du skrev, så synes jeg du skal drøfte det med lægen igen. Det er uholdbart at han hoster så meget at han dehydrerer, så skal han efter min mening behandles. Det er alt for længe det har stået på nu - det er jo mere end 2 måneder, hvis det begyndte 1. april ...
Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske