Svar: Hoste?
29. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Når børn hoster er det som udgangspunkt et godt tegn, det viser at barnet er i stand til at rense sine luftveje. Det er jo netop som du beskriver vigtigt at kunne hoste det støv og de partikler der kan være i luften op, når noget generer i halsen.
Hoste kan også komme i forbindelse med en forkølelse eller hvis barnet på anden måde blive syg, det kan være i forbindelse med en influenza, lungebetændelse, mellemørebetændelse eller lignende og her skal man så være opmærksom på hvordan hosten lyder og om hosten udvikler sig.
Børn kan have en meget og gøende hoste (krillerhoste) eller en løs og lidt mere rallende hoste, hvor barnet ofte hoster lidt slim op.
Man skal være særligt opmærksom hvis barnet hoster i mere end 2 uger og hvis barnets vejrtrækning lyder hvæsende og barnet har svært ved at trække vejret rigtigt. Nogen sammenligner det lidt med lyden af en kaffemaskine der afkalker og det er et meget godt billede. Hvis barnet hoster på denne måde, så har barnet ganske givet astmatisk bronkitis og det skal vurderes og behandles i samarbejde med lægen.
Man skal også reagerer hvis barnet får feber og hvis barnet hoster så meget at det påvirker nattesøvnen eller hvis barnet virker til at have ondt, når det hoster. Hvis jeres datter ud over at hoste lidt virker upåvirket og har det godt, så er det fint at se tiden lidt an.
Du skal naturligvis være opmærksom i forhold til støv, rengøring, rygning, pollen osv. som det også lyder til at du allerede er.
Og så skal du naturligvis også være opmærksom på at din datter måske hoster lidt fordi hun øver sig i det og synes det er sjovt. Måske har hun fundet ud af at du fare hen og kigger på hende, hver gang hun hoster ... - kloge er de jo de børn :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske