Svar: Stadig maveproblemer er han syg?

27. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Hanne

Jeg kan tydeligt fornemme på dit brev, at du er meget bekymret og jeg ved næsten ikke hvad jeg kan sige for at berolige dig ...:o)

Du fortæller at du har været ved lægen og det er rigtig godt at I nu har stoppet med penicillinen og det lyder også som om at det har hjulpet lidt. Jeg får heller ikke indtryk af at lægen har nogen bekymring omkring Marco - trods opkastninger og dårlig mave, så indtager han hvad han skal af mad, han klukleer og virket til at have det godt og være okay - indtil idyllen så brydes af smertejag, der får ham til at trække sig sammen, skyde ryg, hvæser og græder ...

Jeg har det sådan at en mors bekymring altid skal tages alvorligt og hvis du mener at din dreng har nogle neurologiske udfaldssymptomer, så er det meget vigtigt at lægen ser dette. Jeg synes derfor du skal forsøge at filme det, så du kan vise det til lægen. Hvis du har en mobiltelefon med kamera, så kunne du evt. filme det på den, den er let at have ved hånden ...

Jeg kan jo ikke udelukke det og er heller ikke læge, men det er en vigtig oplysning at du oplever at han hele tiden er ved bevidsthed. Der findes mange typer af krampeanfald, men det du beskriver lyder ikke som typiske kramper og da din dreng ikke er ældre end han er så tænker jeg at sandsynligheden for at der er tale om kramper her er meget lille.

Hold dog fast i at det skal undersøges - hellere en gang for meget end ...

Annonce

... en gang for lidt, og få det filmet, så du kan vise lægen hvad det er du oplever:o)

Med hensyn til havresi så synes jeg ikke du skal give dette til så lille et barn - heller ikke selvom han bliver 4 måneder. Det anbefales jo ikke at give børn noget som helst med gluten før de er 6 måneder gamle simpelthen for at forebygge Cøliaki. Selvom glutenindholdet ikke er stort i havre, så er det dog tilstede.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I stedet kan du forsøge med lidt kamillete eller bare lidt kogt vand med lidt sukker, for at se om det kan give lidt ro. Det er sådan at sukker virker smertestillende og samtidig giver det kogte vand lidt ro i tarmene. Det kan du derfor forsøge med i stedet. Du kan komme 1 tsk sukker i 100ml kogt vand. Du skal naturligvis være opmærksom på hvor meget du giver, da der ingen næring er i. Det er vigtigt at din dreng får sin mælk og at det kogte vand ikke tager pladsen op for dette, men da du giver flaske har du jo fint styr på hvor meget han får, så det er okay at forsøge:o)

Du skal ikke gå rundt og være så ked af det og bekymret. Det har ingen af jer glæde af og det er meget vigtigt at du har nogen omkring dig som du kan tale med. Her tænker jeg naturligvis på Marcos far eller måske du har en i mødregruppen eller en anden. Jeg synes også det er meget vigtigt at du taler med lægen og åbner op for hvor bekymret du egentlig er.

Stor knus fra mig til dig, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder