Svar: Stadig maveproblemer er han syg?
27. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Hanne
Jeg kan tydeligt fornemme på dit brev, at du er meget bekymret og jeg ved næsten ikke hvad jeg kan sige for at berolige dig ...:o)
Du fortæller at du har været ved lægen og det er rigtig godt at I nu har stoppet med penicillinen og det lyder også som om at det har hjulpet lidt. Jeg får heller ikke indtryk af at lægen har nogen bekymring omkring Marco - trods opkastninger og dårlig mave, så indtager han hvad han skal af mad, han klukleer og virket til at have det godt og være okay - indtil idyllen så brydes af smertejag, der får ham til at trække sig sammen, skyde ryg, hvæser og græder ...
Jeg har det sådan at en mors bekymring altid skal tages alvorligt og hvis du mener at din dreng har nogle neurologiske udfaldssymptomer, så er det meget vigtigt at lægen ser dette. Jeg synes derfor du skal forsøge at filme det, så du kan vise det til lægen. Hvis du har en mobiltelefon med kamera, så kunne du evt. filme det på den, den er let at have ved hånden ...
Jeg kan jo ikke udelukke det og er heller ikke læge, men det er en vigtig oplysning at du oplever at han hele tiden er ved bevidsthed. Der findes mange typer af krampeanfald, men det du beskriver lyder ikke som typiske kramper og da din dreng ikke er ældre end han er så tænker jeg at sandsynligheden for at der er tale om kramper her er meget lille.
Hold dog fast i at det skal undersøges - hellere en gang for meget end en gang for lidt, og få det filmet, så du kan vise lægen hvad det er du oplever:o)
Med hensyn til havresi så synes jeg ikke du skal give dette til så lille et barn - heller ikke selvom han bliver 4 måneder. Det anbefales jo ikke at give børn noget som helst med gluten før de er 6 måneder gamle simpelthen for at forebygge Cøliaki. Selvom glutenindholdet ikke er stort i havre, så er det dog tilstede.
I stedet kan du forsøge med lidt kamillete eller bare lidt kogt vand med lidt sukker, for at se om det kan give lidt ro. Det er sådan at sukker virker smertestillende og samtidig giver det kogte vand lidt ro i tarmene. Det kan du derfor forsøge med i stedet. Du kan komme 1 tsk sukker i 100ml kogt vand. Du skal naturligvis være opmærksom på hvor meget du giver, da der ingen næring er i. Det er vigtigt at din dreng får sin mælk og at det kogte vand ikke tager pladsen op for dette, men da du giver flaske har du jo fint styr på hvor meget han får, så det er okay at forsøge:o)
Du skal ikke gå rundt og være så ked af det og bekymret. Det har ingen af jer glæde af og det er meget vigtigt at du har nogen omkring dig som du kan tale med. Her tænker jeg naturligvis på Marcos far eller måske du har en i mødregruppen eller en anden. Jeg synes også det er meget vigtigt at du taler med lægen og åbner op for hvor bekymret du egentlig er.
Stor knus fra mig til dig, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske