Svar: Slem forkølelse og nægter flasken
9. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Det er altid så ærgeligt når børn bliver syge med forkølelser, hoste, opkast osv. for de spiser næsten ingen ting og det er så hårdt. Det vigtigste er dog at din datter drikker og får væske og det bedste du kan give hende er vand. Du må dog med den alder hun har også gerne give hende lidt kamillete med lidt sukker og måske lidt mælk.
At få lidt varmt at drikke kan løsne slimen og gøre at hun får det lidt bedre efterfølgende. Det samme gør badet - løsner slimen og skaber lidt frie luftveje - hvis hun er meget sat til med slim i svælget, så kan det godt medføre at hun kaster op.
Hvis hun har ondt, så må du tale med lægen om at tilbyde hende lidt panodil. Det kan fjerne tandsmerterne og hendes generelle ubehag og det kan give hende lidt appetit tilbage. 1½-2 timer efter pillen eller miksturen er givet plejer det at virke ret godt, og så kan man få barnet til at tage lidt næring til sig.
Det bedste du kan give hende er tykmælk, A38 og lignende. Evt. med lidt moset banan eller revne æbler i. Det kan være med til at stabilisere hendes mave lidt. Derudover er frisk frugt og bær altid godt - hvis man er lidt forkvalmet, så kan det være dejligt med frugt. Du kan give hende frisk frugt i hånden eller give hende en potion frugtgrød med mælk på.
Hvis hun er mere til at drikke end til at spise i øjeblikket, så kan du også lave frugtsmoothies til hende. På den måde kan du få lidt vitaminer i hende.
Ellers er det et spørgsmål om at tilbyde hende det hun viser interesse for. Lad hende få mad, som du selv spiser, så hun oplever at I tilbydes det samme og så bær over med hende, hvis hun viser interesse for noget og så alligevel ikke kan have det.. sådan er det at være syg.
Med hensyn til afvisning af flaske og modermælkserstatning, så kan man godt forestille sig at det ikke smager særlig godt, hvis man er forkvalmet og sat til med slim...
Som lægen har sagt, så lad være med at presse hende, men tro på at hun nok skal begynde at tage flasken igen. Prøv evt. at lægge dig med hende i jeres seng, og lad hende ligge med flasken og lege lidt med den selv. Det gør nogle gange at hun så pludselig tager den i munden og drikker. Hun har jo en alder nu, hvor hun gerne vil styre lidt mere selv og viser mere og mere egen vilje og personlighed, så det kan være en måde at møde hende på.
Rigtig god bedring med hende, håber hun snart bliver rask:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske