Svar: Halsbetændelse, penicillin og vurdering af almen tilstand
8. maj 2008
Alder:
11 mdr.
Kære R
Jeg er ked af at høre at din datter har fået halsbetændelse eller hvad det nu er - i hvert fald lyder det som om at hun har været rigtig skidt og stadig ikke er helt på toppen:o(
Det vil være udmærket at du fortsat giver hende supp. panodil, så hun ikke har smerter - også selvom hun ikke længere har feber. Det er vigtigt at hun er ordentligt smertedækket, fordi det påvirker hendes lyst til at spise og drikke. Hvis hun har ondt i halsen, så spiser og drikker hun naturligvis ikke.
Det kan være rigtig svært at få medicin i børn - især penicillin eller antibiotika generelt. Et gammelt husmoderråd er faktisk at bruge hindbærsaft. Det skal være ren hindbær og andre typer bær dur ikke. Netop hindbærsaft skulle kunne skjule smagen af medicinen... Det er et forsøg værd.
Læs også min artikel "At give børn medicin" som du finder under 'Artikler'.
Det er vigtigt at du tilbyder din datter lidt mad, som du tænker hun vil synes om. Når børn har ondt i halsen så er lidt yoghurt eller andet surmælksprodukt ofte rart. Det kan spises med en ske eller det kan være f.eks. drikkeyoghurt - se dog på fedt og sukkerindhold, når du vælger.
Det kan også være en god idé at lave lidt milkshake eller smoothies, - det gøres let ved at blende banan og sødmælk og samtidig virker banan lidt forstoppende, hvis barnet på grund af enten sygdom eller antibiotika får lidt tynd mave.
Frisk frugt er også ofte godt og så kan det være en god idé at give barnet boller og andet lysere brød, pasta og ris, som også kan være med til at give lidt ro i maven. Generelt gælder det om at tilbyde barnet lidt og tit og lade barnet spise det, som det er har mest lyst til.
Det er som du skriver et mareridt, når man oplever sit lille pus være fuldstændig slået ud af sygdom - det er rigtig hårdt. Og især bliver det så ekstra frustrerende, når barnet ikke vil tage den medicin som jo gerne skulle gøre at barnet fik det bedre...
Børnesygdomme har meget forskellige symptomer og meget spiller ind på hvordan barnet reagerer på de forskellige ting. Det er meget normalt at små børn kan få meget høj feber og feber er normalt ikke farligt hvis barnets almene tilstand er god. Den almene tilstand er god, når barnet trods feber vil lege, drikke og en gang imellem kan afledes og grine lidt selvom barnet ikke er kvikt som når det er raskt... At vurdere den almene tilstand er uhyre vigtigt når man taler om sygdom hos børn.
Når børn er syge så skal man se efter:
1. Er barnet sløv og apatisk. Det vil sige at barnet ikke reagerer på skiftning, bare ligger i sengen, ikke gider lege og er svær at aktivere eller aflede med forskellige ting. Barnet ligger bare og vil ikke nogen ting.
2. Om barnet indtager især væske. De fleste syge børn vil ikke så gerne spise, men kan godt lokkes til at drikke lidt. Væske er vigtigere end mad og man skal holde øje med barnets væskeindtag. Hvis barnet ikke drikker nok så tisser det heller ikke nok og kommer barnet i væskeunderskud er det problematisk.
3. Hvordan reagerer barnet på omgivelserne. Virker barnet irritabelt overfor lys og lyd, er barnet kontaktbar, falder barnet til ro og kan trøstes eller virker det som om at barnet er 'i sin egen verden'.
4. Hvordan er barnets farver. Barnet må ikke være gusten i kuløren. Barnet må heller ikke være bleg eller blålig. Barnet kan godt have røde kinder og blanke øjne når det har feber.
5. Hvordan trækker barnet vejret. Hvis barnet har feber vil det naturligt trække vejret lidt hurtigere end ellers men barnet må ikke virke til at have svært ved at trække vejret. Det kan være tegn på at barnet har f.eks. en lungebetændelse.
6. Er barnet nakkestiv. Det betyder om barnet er i stand til at bukke hovedet ned mod brystkassen. De større børn kan man bede om at se ned på navlen, så får man en idé om hvorvidt barnet er stiv i nakken eller ej. Nakkestivhed kan være tegn på meningitis.
7. Har barnet petecchier. Det er små røde prikker i huden, som ikke forsvinder hvis man trykker på dem. Man kan tage et gennemsigtig glas, f.eks. et brilleglas og lægge det på huden, hvis man kan se de røde knopper er der, selvom man trykker, så kan det være petecchier og det kan være tegn på meningitis.
Disse 7 ting jeg har nævnt her er dårlige tegn og ting man skal reagere hurtigt på. Her er det et spørgsmål om at ringe til lægen med det samme.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske