Svar: Forkølelse - 1 mdr.
7. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Charlotte
Det er naturligvis vigtigt at din datter indtager den mængde mælk hun har behov for og hvis hun ikke gør dette, så må du tage hende til lægen. Derudover er det vigtigt at du sikrer dig at hendes tilstoppede næse og irriterede slimhinder ikke giver hende vejrtrækningsproblemer.
Det er især RS-virus (respiratorisk syncytialvirus) som er problematisk for små børn. Det rammer ofte børn under 2 år og meget ofte børn under 6 måneder, som kan blive meget dårlige af det. Tit er det større forkølede børn eller forkølede voksne der smitter det spæde barn. Større børn og voksne har ikke samme symptomer fordi vores luftveje er større - men hos de små børn skal der ikke ret meget snot til, før luftvejene bliver blokerede.
RS-virus viser sig typisk i vintermånederne og tidligt forår og det smitter meget. Nogle gange blive små børn så medtaget at indlæggelse er nødvendigt. Det er sjældet at det er farligt for det lille barn, men det skal dog tages alvorligt.
Symptomerne på RS virus hos små børn starter ofte med lidt almindelig forkølelse. Barnets næse løber, barnet begynder at nyse og så begynder temperaturen at stige og feberen ligger ofte mellem 38,3-39,4 grader. Så begynder barnet at hoste og vejrtrækningen bliver tydeligt påvirket. Den mest kritiske periode er ofte et par dage efter at hosten er startet. Her er luftvejene blevet så påvirkede at barnet tydeligt har svært ved at trække vejret og man kan høre hvordan det rasler i brystkassen, barnet bliver bleg og kan også blive blåfarvet omkring munden og på neglene - et tegn på, at sygdommen er blevet alvorlig og barnet skal indlægges.
De helt små børn får også ofte svært ved at tage føde til sig, det er svært at spise, når man er lukket til i næsen og i svælget og de trækker ofte vejret meget hurtigt. Deres søvn er påvirket og det hjælper at lægge barnet en lille smule højere med hovedet - det letter barnets vejrtrækning.
Når barnet er så påvirket at det har svært ved at indtage mælk, så vil der være stor risiko for at barnet kommer til at lide af væskemangel. Symptomer på det kan være kold, tør og bleg hud, hurtig puls, indsunkne øjne, barnet virker slap og træt og også fontanellerne virker indsunkne. Fontaneller er de bløde områder i kraniet, hvor knoglerne endnu ikke er vokset sammen.
På grund af infektionen i lungerne udvikler nogle små børn også lungebetændelse sammen med RS virus...
Jeg kan ikke se, hvordan din datter har det i dag, men hvis du kan nikke genkendende til nogle af ovenstående ting, så er det vigtigt at du ringer til lægen og får din datter set på.
Rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske