Svar: Forkølelse - 1 mdr.

7. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Charlotte

Det er naturligvis vigtigt at din datter indtager den mængde mælk hun har behov for og hvis hun ikke gør dette, så må du tage hende til lægen. Derudover er det vigtigt at du sikrer dig at hendes tilstoppede næse og irriterede slimhinder ikke giver hende vejrtrækningsproblemer.

Det er især RS-virus (respiratorisk syncytialvirus) som er problematisk for små børn. Det rammer ofte børn under 2 år og meget ofte børn under 6 måneder, som kan blive meget dårlige af det. Tit er det større forkølede børn eller forkølede voksne der smitter det spæde barn. Større børn og voksne har ikke samme symptomer fordi vores luftveje er større - men hos de små børn skal der ikke ret meget snot til, før luftvejene bliver blokerede.

RS-virus viser sig typisk i vintermånederne og tidligt forår og det smitter meget. Nogle gange blive små børn så medtaget at indlæggelse er nødvendigt. Det er sjældet at det er farligt for det lille barn, men det skal dog tages alvorligt.

Symptomerne på RS virus hos små børn starter ofte med lidt almindelig forkølelse. Barnets næse løber, barnet begynder at nyse og så begynder temperaturen at stige og feberen ligger ofte mellem 38,3-39,4 grader. Så begynder barnet at hoste og vejrtrækningen bliver tydeligt påvirket. Den mest kritiske periode er ofte et par ...

Annonce

... dage efter at hosten er startet. Her er luftvejene blevet så påvirkede at barnet tydeligt har svært ved at trække vejret og man kan høre hvordan det rasler i brystkassen, barnet bliver bleg og kan også blive blåfarvet omkring munden og på neglene - et tegn på, at sygdommen er blevet alvorlig og barnet skal indlægges.

De helt små børn får også ofte svært ved at tage føde til sig, det er svært at spise, når man er lukket til i næsen og i svælget og de trækker ofte vejret meget hurtigt. Deres søvn er påvirket og det hjælper at lægge barnet en lille smule højere med hovedet - det letter barnets vejrtrækning.

Når barnet er så påvirket at det har svært ved at indtage mælk, så vil der være stor risiko for at barnet kommer til at lide af væskemangel. Symptomer på det kan være kold, tør og bleg hud, hurtig puls, indsunkne øjne, barnet virker slap og træt og også fontanellerne virker indsunkne. Fontaneller er de bløde områder i kraniet, hvor knoglerne endnu ikke er vokset sammen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

På grund af infektionen i lungerne udvikler nogle små børn også lungebetændelse sammen med RS virus...

Jeg kan ikke se, hvordan din datter har det i dag, men hvis du kan nikke genkendende til nogle af ovenstående ting, så er det vigtigt at du ringer til lægen og får din datter set på.

Rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.