Svar: Dermatitis herpetiformis og glutenallergi

7. marts 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Jeannie

Glutenallergi eller Cøliaki er en kronisk sygdom, som er delvist arvelig. At have glutenallergi eller Cøliaki er derfor ikke en allergisk reaktion over for gluten i fødevarer (som ved andre allergier), men skyldes en sygdom i tyndtarmen. Det betyder at hvis man har Cøliaki og spiser mad med gluten, så skades tarmens slimhinde, maden fordøjes dårligere og man optager derfor ikke næringsstoffer optimalt.

Når en person har Cøliaki og spiser en glutenfri kost heler tyndtarmen op og evnen til at optage næringsstoffer bliver normal. Hvis personen atter spiser gluten, skades tarmen igen og det er derfor vigtigt at personer med Cøliaki spiser glutenfrit resten af livet.

Dermatitis herpetiformis er en hudsygdom, hvor man har de samme forandringer i tarmen som ved Cøliaki. Hvis man har denne hudsygdom skal man derfor spise glutenfri kost. Hudsygdommen har således ikke noget med herpes virus at gøre, selv om navnet kunne lyde sådan.

Dermatitis herpetiformis viser sig som små klynger af røde kløende knopper, der i begyndelsen kan være væskefyldte. Symptomerne er intens brændende, stikkende og kløende ...

Annonce

... områder især lokaliseret til albuer, knæ, isse, ryg og bagdel. Men andre områder af kroppen kan også være involveret. Diagnosen stilles som regel ud fra en biopsi (prøve fra huden) og/eller en blodprøve.

Hvis man som forældre lider af glutenintolerans kan man forebygge at ens barn får det ved at amme fuldt ud i 6 mdr og først efter 6 mdr´s alderen begynde at tilbyde barnet mad med lille indhold af gluten. Gluten findes hovedsageligt i hvede, ryg og byg.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ved mistanke om glutenintolerans hos et barn er det vigtigt at barnet bliver diagnostiseret af en læge. Hvis man på egen mistanke sætter barnet på diæt er der risiko for at barnet bliver fejlernæret. Samtidig vil et barn med Cøliaki også kunne blive væksthæmmet, da evnen til at optage mad er dårlig. Ved diagnosticereing af glutenintolerans bør man derfor altid i samarbejde med en diætist få planlagt en korrekt kostsammensætning. Ved gluten intolerans skal man indtage ris, hirse, majs, soya, kartofler mv. og undgå indtag af 'mel', hvede, rug, byg mv.

Jeg har udbygget svaret lidt også til glæde for andre brugere af siden. Håber at det hjælp dig lidt videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig