Svar: Børneeksem - 10 mdr.
7. april 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Katrine
Mange børn får børneeksem og man siger at ca. 20 % af alle børn der bliver født i Danmark udvikler børneeksem.
Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos børn uden børneeksem. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og huden tørrer meget let ud, den føles ru og den klør. Derfor er det vigtigt at man tilfører huden ekstra fedtstof via en god fed creme. Ved at smøre din datters hud flere gange dagligt med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør, og dermed forebygge eksemen, så det ikke bliver værre.
Hos de mindste børn starter eksemet som regel i ansigtet, ofte på kinderne og på hagen. Men eksemen kan også sidde i hårbunden og på arme og ben. Ofte starter eksemen med at sidde på ydersiden af arme og ben, men i takt med at barnet bliver ældre, så sidder eksemen i ben og armbøjningerne.
Børn som lider meget af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og barnet får det rigtig skidt. Det er derfor en rigtig god idé, hvis man kan bade lidt tid før barnet skal puttes og sove, så huden efter bad, lige har mulighed for at få lidt luft.
Der er mange årsager og mange faktorer som spiller ind i forhold til børneeksem og der eksisterer desværre ingen fast måde at gøre tingene på og ingen mirakelkur. Du bliver nødt til at forsøge dig lidt frem, især når det drejer sig om mad. Der findes mange andre fødevarer som umiddelbart er mere almindelige at tænke på end lige gluten, når man taler om allergi...
Du skal være opmærksom på at ulden tøj kan få huden til at klø og irritere. Vælg derfor bomuld og tænk også over hvad vaskepulver I bruger, sørg for at købe Neutral, Minirisk eller lignende, der er uden parfume og allergifremkaldende stoffer. Overvej også hvilken badeolie eller sæbe du bruger til din datter. Nogle gange er lidt badeolie rigtig godt, andre gange gør det huden værre, da det ligesom ligger en hinden, hvor huden ikke rigtig kan ånde. Så kan det være bedre at bruge lidt uparfumeret mild flydende sæbe og så smøre creme på kroppen bagefter.
Husdyr er også en faktor og også rygning, støvmider osv. er vigtigt at undgå, når der er tale om allergi. Og så skal man naturligvis overveje, som du allerede også gør, om der er noget i kosten som barnet reagerer overfor. Det er meget vigtigt at man ikke sætter børn på en diæt som ikke er nødvendig og som udgangspunkt er du derfor nødt til at tilbyde din datter den samme mad som I andre spiser. Hvis det så viser sig at eksemen blusser op, når hun får nogle bestemte fødevarer, så må du prøve at holde en pause med dette og se hvordan virkningen så er, om der sker nogen ændring.
Det vil være hensigtsmæssigt at I får en henvisning til en allergolog, som vil kunne vejlede jer mere præcist omkring jeres datter og hendes børneeksem. Uanset børns alder, så er der altid indikation for at allergiudrede, hvis barnet har vedvarende allergiske symptomer, eller hvis barnet har behov for en fast forebyggende behandling for at være uden symptomer. Svær børneeksem kan være eneste symptom på en fødevareallergi og derfor er det vigtigt at I henvises videre. Jeg synes ikke du skal acceptere at afvente til hun er 3 år, hvis det er hvad du har fået at vide.
Børneeksem er meget komplekst og det er meget svært at rådgive omkring hvad der er det rigtige at gøre i de forskellige situationer. Det er derfor en speciallæge i allergi og børn, som I skal henvises til. Han eller hun kan rådgive jer bedst. I skal have henvisningen ved egen læge.
Med hensyn til behandling, så er hydrocortison ofte den creme der anbefales til behandling af børneeksem. Det er rigtigt at cortison creme er et hormonpræparat, men det har intet med væksthormon at gøre og du skal ikke være bange for at bruge det. Det virker, men det skal naturligvis bruges rigtigt. Du skal se det som en behandling, ligesom hvis man behandles med penicillin for en infektion.
Normalt vil man anbefale at du følger nedenstående plan:
2 x dgl i en uge, herefter 1 x dgl i en uge, herefter 1 x hver 2 dag i et par uger, herefter 2 x ugentligt i 2 uger, herefter 1 x ugentligt i 2 uger. Derefter smøres enkelte gange, når du kan se at eksemet blusser.
Man inddeler cortison creme i tre grupper:
Gruppe 1 creme - mild til ansigt og genitalregion (håndkøb)
Gruppe 2 creme - til resten af kroppen (recept, f.eks. locoid)
Gruppe 3 creme - til ekstremiteter (ben/arme) til større børn med svær eksem.
Til rød, sprækket, ødelagt hud bruges mild creme. I takt med at huden bliver mere hel bruges stærkere creme.
Så du skal altså ikke være bange for at bruge cremen, men som sagt se det som en behandling. Og i de perioder, hvor din datter ikke har eksem i udbrud, hvor det kræver cortison creme, så er det en god idé at behandle med en almindelig fed creme. På den måde kan du forebygge fordi du tilfører huden ekstra fedtstof:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske