Svar: Luft i maven og hikke på grund af refluks
4. april 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Tina
Det er godt at I har fået sat en diagnose på og har fået lidt faste retningslinjer for, hvordan I kan hjælpe lille Sif videre. Det er rigtig godt at I nu forsøger med lidt mere struktur og regelmæssighed - selvom det er svært, så vil det være rigtig godt for jer alle på sigt og vil trods alt give jer lidt mere overblik og dermed overskud.
Hvis det bliver alt for hårdt på et tidspunkt og du kan mærke at det tærer på jeres parforhold, så må I lade lillepigen passe af et par bedsteforældre eller hvem I nu har i nærheden, så I kan få lidt tid for jer selv. Det kan bare være et par timer, hvor I tager i biografen eller lignende, lige kommer ud, oplever noget andet og atter er klar, når I kommer hjem.
Det er meget normalt at små børn får hikke. Hikke skyldes sammentrækninger i mellemgulvet, hvor musklerne pludselig trækker sig sammen.. Da jeg var sygeplejestuderende lærte jeg, at hikke skyldes at der sidder en nerve mellem luftrør og spiserør. Når denne nerve stimuleres/påvirkes, så starter hikken. Når små børn spiser, så vil der automatisk komme mælk i spiserøret og luft i luftrøret - de skal jo også trække vejret:o) - på den måde stimuleres nerven og hikken begynder.
Da der er meget lille plads imellem luftrør og spiserør hos små børn, så stimuleres nerven ind imellem meget let. Derfor får små børn ofte hikke i forbindelse med at de spiser eller skal af med en bøvs.
For at få hikken væk igen, så er det vigtigt at stimulere på ny og derfor hjælper det at give lidt at drikke, når noget kommer ned gennem spiserøret, så flytter det igen lidt på sig, ændrer på pladsen og så holder hikken op - altså lige ind til barnet igen bøvser... Det hele hjælper dog i takt med barnet vokser og størrelsesforholdende ændrer sig naturligt:o) Det er da en meget god forklaring, men om den holder... mon ikke.
Jeg tænker at du måske skal forsøge med en lille smule kogt vand en gang imellem. Det kan gives på en ske eller du kan dryppe lidt ind i mundvigene af hende med en lille sprøjte. Du kan også prøve at lade hende selv lappe lidt kogt vand i sig via en lille kop. Herefter kan du så forsøge om hun vil have en sut. Netop det at sutte hjælper med at sætte gang i tarmbevægelserne og fører maden videre i systemet, så hun ikke gylper så meget, men får det ud den rigtige vej.
Den bedste måde at få luften ud af maven på hende er ved at tage hende op på skulderen og klappe hende forsigtigt på blenumsen eller på ryggen. På den måde kan hun bedst bøvse. Du kan også lade hende sidde på dine ben. Det vigtigste er at hun har ryggen lige og armene lidt løftet, så kan luften bedre finde vej op.
Normalt vil det også være godt at cykle lidt med benene, bukke hendes ben og presse lidt på fodsålerne og på den måde få hende til at prutte lidt mere, men det er problematisk i forhold til hende refluks, for det vil bare sende maden den forkerte vej.. Derfor er der ikke så meget andet at gøre end ovenstående og så vente på at hun vokser sig større.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske