Svar: Luft i maven og hikke på grund af refluks

4. april 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tina

Det er godt at I har fået sat en diagnose på og har fået lidt faste retningslinjer for, hvordan I kan hjælpe lille Sif videre. Det er rigtig godt at I nu forsøger med lidt mere struktur og regelmæssighed - selvom det er svært, så vil det være rigtig godt for jer alle på sigt og vil trods alt give jer lidt mere overblik og dermed overskud.

Hvis det bliver alt for hårdt på et tidspunkt og du kan mærke at det tærer på jeres parforhold, så må I lade lillepigen passe af et par bedsteforældre eller hvem I nu har i nærheden, så I kan få lidt tid for jer selv. Det kan bare være et par timer, hvor I tager i biografen eller lignende, lige kommer ud, oplever noget andet og atter er klar, når I kommer hjem.

Det er meget normalt at små børn får hikke. Hikke skyldes sammentrækninger i mellemgulvet, hvor musklerne pludselig trækker sig sammen.. Da jeg var sygeplejestuderende lærte jeg, at hikke skyldes at der sidder en nerve mellem luftrør og spiserør. Når denne nerve stimuleres/påvirkes, så starter hikken. Når små børn spiser, så vil der automatisk komme mælk i spiserøret og luft i luftrøret - de skal jo også trække vejret:o) - på den måde stimuleres nerven og hikken begynder.
Da der er meget lille plads imellem luftrør og spiserør hos små børn, så stimuleres nerven ind imellem meget let. Derfor får små børn ofte hikke i forbindelse med at de spiser eller skal af med en bøvs.

For at få hikken væk igen, så er det vigtigt at stimulere på ny og derfor hjælper det at give lidt at ...

Annonce

... drikke, når noget kommer ned gennem spiserøret, så flytter det igen lidt på sig, ændrer på pladsen og så holder hikken op - altså lige ind til barnet igen bøvser... Det hele hjælper dog i takt med barnet vokser og størrelsesforholdende ændrer sig naturligt:o) Det er da en meget god forklaring, men om den holder... mon ikke.

Jeg tænker at du måske skal forsøge med en lille smule kogt vand en gang imellem. Det kan gives på en ske eller du kan dryppe lidt ind i mundvigene af hende med en lille sprøjte. Du kan også prøve at lade hende selv lappe lidt kogt vand i sig via en lille kop. Herefter kan du så forsøge om hun vil have en sut. Netop det at sutte hjælper med at sætte gang i tarmbevægelserne og fører maden videre i systemet, så hun ikke gylper så meget, men får det ud den rigtige vej.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Den bedste måde at få luften ud af maven på hende er ved at tage hende op på skulderen og klappe hende forsigtigt på blenumsen eller på ryggen. På den måde kan hun bedst bøvse. Du kan også lade hende sidde på dine ben. Det vigtigste er at hun har ryggen lige og armene lidt løftet, så kan luften bedre finde vej op.

Normalt vil det også være godt at cykle lidt med benene, bukke hendes ben og presse lidt på fodsålerne og på den måde få hende til at prutte lidt mere, men det er problematisk i forhold til hende refluks, for det vil bare sende maden den forkerte vej.. Derfor er der ikke så meget andet at gøre end ovenstående og så vente på at hun vokser sig større.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder