Svar: Øreproblemer - 23 mdr.
27. marts 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Birgitte
Der er en helt klar sammenhæng mellem øreproblemer og dårlig søvn og Josefine har sandsynligvis gennem en længere periode lært at søvn er forbundet med smerter og deraf opvågning. At drænene ikke virker, er derfor problematisk - for det stakkels barn bliver jo ved med at have ondt!
At hun vågner om natten og beder om noget at drikke hænger også sammen med smerterne fra ørerne. Når man drikker, synker, så lettes trykket i ørerne - det kender I også fra når man flyver, hvor man skal udligne trykket. At drikke meget væske om natten hjælper derfor på hendes ører.
Der findes en bog som hedder "Ondt i øret - Hvad kan der gøres?" I finder den i min bogguide under 'Sygdom, behandling og handicap' og den vil ganske givet kunne hjælpe jer videre. Bogen gennemgår både lægefaglig og alternativ behandling og I vil derfor I den kunne læse om hvilke muligheder I har. Derudover er der også 'hjælp til selvhjælp' at hente.
Når alt dette om ørerne er sagt, så tænker jeg om ørelægen har tjekket Josefines mandler og polypper? Jeg synes det er helt relevant at få undersøgt om disse er hævet.
Hos børn i 2-6 års alderen ser man nogle gange det der hedder obstruktiv søvnapnø. Børn med dette vil ofte snorke højlydt når de sover og så vil barnet have det der hedder apnø, hvor barnet i en periode har svært ved at trække vejret. Barnet sover motorisk rigtig uroligt, det har korte opvågninger, sveder meget og I løbet af dagen vil børnene ofte virke lidt hyperaktive, de kan have svært ved at koncentrere sig osv. Simpelthen fordi deres søvn er for dårlig. Naturligvis er dette lettere at se hos et barn på 6 år end et barn på kun 2, men jeg synes det er vigtigt at tage med i vurderingen af jeres datter.
Jeg nævner det fordi jeg, i beskrivelsen af jeres datter, får et billede at en lille pige, som sover meget uroligt, har mange opvågninger og når hun vågner, så er det ofte med hosten og hakken (hun skal lige have vejret) og så kan hun sove videre igen. Jeg tænker derfor at I skal tale med ørelægen om hvorvidt hun kan have hævede mandler og polypper som evt. bør fjernes. Øre-næse-halslægen kender godt til dette problem.
Jeg håber I kan bruge mine overvejelser lidt videre og jeg tænker som sagt at I også kan finde råd i nævnte bog. Rigtig god bedring med jeres lille pige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske