Brev:
Øreproblemer - 23 mdr.
27. marts 2008
Alder:
23 mdr.
Øreproblemer - 23 mdr.
Kære Helen
Vi er en sammenbragt familie hvor jeg, Mor, har tre drenge på 24, 22 og 16 år. Far har en dreng på 9 år. Sammen har vi fået en dejlig lille pige som er 2 år d 7 april 2008… En rigtig lille solstråle er hun :o) hun er kvik og godt med udviklingsmæssigt.
Hun snakker som et vandfald, sætninger på både 4 og 5 ord, hun kan alle farverne og tit undres vi over hvor meget hun egentlig opfatter og husker. Hun tegner cirkler og begynder at lave kruseduller til øjne næse og mund, men helbredet er desværre ikke noget at råbe hurra for. Jeg tror heller ikke hendes motorik er helt med, hun øver sig i at løbe og hoppe, op og ned af trapper skal hun ha en hånd, hun kan godt virke lidt klumret indimellem. Jeg har planer om at starte til gymnastik med hende for at styrke hende lidt der.
D. 25-2 2008 fik Josefine efter gentagne mellemøre betændelser sat dræn i ørene. Efter 10 dage var vi til kontrol, hvor vi (som forventet) fik at vide at det ikke var i orden, hun havde jo i mellemtiden klaget over ondt i især venstre øre, og i det hele taget mistrivedes hun. Der sad størknet blod i venstre dræn samt der var rødt og irriteret omkring drænet. Ørelægen skyllede sugede og pustede og vores lille pus måtte igen ligge der på den store briks med mor og far til at holde arme og ben, sygeplejerske til at holde hoved og så den store grimme mand der gjorde ting ved hende der gør ondt og må være yderst ubehageligt. Vi blev sendt hjem med øredråber og indkaldelse til kontrol igen d 26 marts.
I tiden mellem de to kontroller er vi i kontakt med egen læge flere gange og en enkelt gang ørelægen, vi bliver op til flere gange i ugen kaldt hjem fra arbejde af vores dejlige dagplejemor, nogle dage er Josefine lige oppe og vende med feber på godt 38, andre dage er hun bare pjevset og kræver meget omsorg og vil helst bare sidde på skødet og hygge, vores dagplejemor ringer bestemt ikke efter os uden grund og trækker den også ofte længere end man kan forvente, hun har jo også andre børn hun skal drage omsorg for. Vi har heldigvis også en Farmor og en Farfar vi kan trække på.
I perioder forsvinder hendes appetit, hun er ikke mager, har nogle dejlige runde kinder, men hun tager bestemt heller ikke på, hun vejer nu 11,5 kg. Vi har også haft perioder (i sygdomsforløbet) hvor hun drikker ekstremt meget, også om natten, vågner mange gange og er tørstig. I det hele taget er det der med nattesøvn en hård omgang, hun vågner mange gange hver nat, lige for tiden med voldsomme hosteanfald, hun hoster og hoster til hun får opkastningsfornemmelser.
Hosten er værre end den har været før, men den har egentlig mere eller mindre været der hele tiden (år 2008 har bestået af flere sygedage end raske dage for Josefine) Ellers er det ”bare” en meget urolig søvn hvor hun vågner mange gange, hun falder hurtigt i søvn igen, men ingen af os kan huske andet end afbrudt søvn.
Flere gange har vi frustrerede været ved egen læge med hende, han lytter på hjerte og lunger, kigger i hals og lyser i ørene og fortæller os hver gang at det hele er pga. ørene og at vi skal kontakte ørelægen.
Som sagt har 2008 været en næsten endeløs række af sygedage for den lille pige, mellemørebetændelser (og følger deraf?) , forkølelser, hoste (også uden der er en forkølelse) virus i mave/tarm som gav 4-5 dage med høj feber diarre og opkast, andre dage er hun bare udmattet bleg og træt.
Til kontrollen ved ørelægen d 26 marts var det stadig ikke i orden. Det kunne nu ikke komme bag på os. Han sagde at ørene flød og at som det så ud nu fungerede drænene ikke. Han ville ikke give antibiotika igen, så vi blev sendt hjem med en stor sprøjte og en opskrift på kogt vand og klar eddike som vi skulle skylle ørene i to gange dagligt i 14 dage, vi fik en tid til ny kontrol når de 14 dage er gået, var det ikke bedre da måtte vi jo finde på noget andet!
Josefine er en tapper lille pige der de første gange hun får en ny medicin brokker sig lidt, med derefter accepterer hun det, vi laver et lille ritual hver gang, hun gaber højt og sluger medicinen uden det mindste kny! Tror ikke den går med skylningen, der må vi nok holde hende.
Vi lever en rimeligt sundt liv med varieret mad, lufter godt ud. Josefine er klædt på efter vejret. Hun har altid fået lov at smage på mange forskellige ting, så hun er bestemt ikke kræsen.
Vi føler os lidt fortabt i det hele, kører det i ring: dårlige ører – lavt immun forsvar-modtagelig for nye sygdomme og forfra igen? Skal vi, som vi kan forstå lidt imellem linierne på både læge og ørelæge, acceptere at vi har et ørebarn, som ofte er i dårlig trivsel. Hvad kan vi gøre, er zoneterapi et godt alternativ? Håber du kan hjælpe os lidt videre
Mange hilsener
Birgitte