Svar: Lamisil creme til behandling af ringorm
27. marts 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Louise
Ringorm er en svampeinfektion, som er mere almindeligt hos børn en hos voksne. Hos børn kommer den ofte på kroppen, på fødderne eller i hårbunden og barnet bliver enten smittet af dyr som hunde, katte og andre dyr med pelse - eller barnet bliver smittet af andre børn
Ringorm er meget smitsomt og man smittes hvis man f.eks. kæler med dyret, eller hvis man berører svampeområdet eller f.eks. bruger samme håndklæde. I skal derfor være meget opmærksomme på smitte hjemme hos jer. Det anbefales at vaske hænder efter direkte kontakt med ringormen. Du skal derfor sørge for at vaske dine hænder grundigt, når du har smurt din datter med creme osv.
Ringorm behandles som alle andre svampeinfektioner med et svampemiddel som smøres på det ramte område. Hvis infektionen er meget voldsom eller hvis den sidder i f.eks. hovedbunden, så kan man behandle medicinsk (piller) eller ved at bruge en speciel shampoo.
Lamisil er et almindeligt anvendt svampemiddel. Det er rigtigt at det normalt ikke anvendes til børn under 12 år uden lægens anvisning. Erfaringen med brug af det til små børn er også begrænset... Dog er det et præparat som har sjældne eller kun få bivirkninger og ifølge lægemiddelstyrelsen, kan det som sagt godt bruges til børn, men det skal være lægeordineret og du skal naturligvis have en aftale med lægen om hvor tit du skal smøre, hvor meget, hvor længe osv. og således hvornår du skal forvente en reaktion og forvente behandlingen stoppet.
Jeg kunne derfor ikke forestille mig at det kunne gøre infektionen værre, tværtimod tænker jeg at det er vigtigt at få din dreng behandlet, så infektionen ikke spreder sig og så I andre undgår smitte.
Er du fortsat i tvivl så spørg jeres læge for en sikkerhedsskyld. Du skal naturligvis føle dig helt tryg ved behandlingen:o)
Rigtig god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske