Svar: Tre dages feber, feberrystelser og brug af panodil

27. marts 2008

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ingrids mor

Tredagesfeber er en smitsom og meget almindelig børnesygdom, som skyldes virus. Som navnet siger får barnet feber i 3 dage herefter falder temperaturen og barnet udvikler et rødt udslæt over det meste af kroppen.

Det er især børn i ½-3 års alderen der får sygdommen og man kan kun få sygdommen en gang i livet. Selv om temperaturen er høj 39-40 gradder, så er barnet ofte ikke særlig påvirket. Barnet leger, nyder at man sidder og læser lidt højt for det osv. er selvfølgelig lidt mat, men er faktisk okay.

Hvis du kan se at Ingrid temperatur falder og hun begynder at udvikle et rødt udslæt - det starter ofte på brystet og halsen og breder sig så videre ud over det meste af kroppen - så er det ganske givet tre dages feber hun har.

Det er vigtigt at hun er let påklædt, så hun kan komme af med varmen, hun skal have masser at drikke (det er vigtigere end maden) men ellers skal hun bare have lov til at lege og nusse lidt omkring, som hun nu har lyst til.

Som sagt er det meget smitsomt og der går mellem 5-15 dage fra barnet har været udsat for smitte, til det får feber. Hun skal holdes hjemme indtil hun er helt feberfri og kan deltage i aktiviteter ligesom hun plejer.

Med hensyn til feberkramper og feberrystelser, så er dette for alle forældre meget voldsomt at opleve. Feberkramper ses hos 2-5% af alle børn og det er især børn fra 6 måneder til 5 år, der får feberkramper. For at der er tale om feberkrampe, så skal barnets temperatur være mere end 38 grader og normalt vil kramperne opstå i forbindelse med forkølelse eller anden sygdom, f.eks. mellemørebetændelse, lungebetændelse eller lignende. Nogle gange optræder ...

Annonce

... feberkrampe dog også som lyn fra en klar himmel...

Brug af panodil og dermed febernedsættende medicin har været meget diskuteret i forbindelse med feberkramper. På et tidspunkt var man meget påpasselig med at anbefale forældre at give panodil til børn, som havde anfald af feberkramper. Jeg har altid lært at det ikke er det at man giver panodil til barnet som er problematisk, men krampen kan opstå, når pillen holder op med at virke. Når man slår temperaturen kunstigt ned, så vil den kunne stige forholdsvis hurtigt, når pillen holder op med at virke og det er her at feberkrampen kan opstå. Altså at feberkramper kan opstå, når temperaturen stiger for hurtigt, så kan temperatur-reguleringscenteret ikke følge med og barnet går i krampe.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Samtidig siger børnelægerne dog også at der er noget fornuftigt i at slå feberen ned, fordi det bedre barnet indtag af væske, mad osv. som også er med til at barnet bliver hurtigere rask og får det bedre. Febernedsættende midler kan altså bedre barnets befindende, men man kan ikke bruge dem som behandling eller anvende dem forebyggende.

Så et eller andet sted er der altså noget om snakken. Til børn med gentagende feberkramper skal man være meget opmærksom på hvordan man bruger febernedsættende medicin (som panodil) og hvordan barnet reagerer på det, især når medicinen er ved at klinge af. Det er som du selv skriver, dig der som mor, skal vurdere i situationen, hvad der vil være bedst for dit barn. En balance der godt kan være svær at finde. Det er jo også vigtigt at hun tager væske og føde til sig, for at få det bedre.

Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!