Svar: Tre dages feber, feberrystelser og brug af panodil
27. marts 2008
Alder:
19 mdr.
Kære Ingrids mor
Tredagesfeber er en smitsom og meget almindelig børnesygdom, som skyldes virus. Som navnet siger får barnet feber i 3 dage herefter falder temperaturen og barnet udvikler et rødt udslæt over det meste af kroppen.
Det er især børn i ½-3 års alderen der får sygdommen og man kan kun få sygdommen en gang i livet. Selv om temperaturen er høj 39-40 gradder, så er barnet ofte ikke særlig påvirket. Barnet leger, nyder at man sidder og læser lidt højt for det osv. er selvfølgelig lidt mat, men er faktisk okay.
Hvis du kan se at Ingrid temperatur falder og hun begynder at udvikle et rødt udslæt - det starter ofte på brystet og halsen og breder sig så videre ud over det meste af kroppen - så er det ganske givet tre dages feber hun har.
Det er vigtigt at hun er let påklædt, så hun kan komme af med varmen, hun skal have masser at drikke (det er vigtigere end maden) men ellers skal hun bare have lov til at lege og nusse lidt omkring, som hun nu har lyst til.
Som sagt er det meget smitsomt og der går mellem 5-15 dage fra barnet har været udsat for smitte, til det får feber. Hun skal holdes hjemme indtil hun er helt feberfri og kan deltage i aktiviteter ligesom hun plejer.
Med hensyn til feberkramper og feberrystelser, så er dette for alle forældre meget voldsomt at opleve. Feberkramper ses hos 2-5% af alle børn og det er især børn fra 6 måneder til 5 år, der får feberkramper. For at der er tale om feberkrampe, så skal barnets temperatur være mere end 38 grader og normalt vil kramperne opstå i forbindelse med forkølelse eller anden sygdom, f.eks. mellemørebetændelse, lungebetændelse eller lignende. Nogle gange optræder feberkrampe dog også som lyn fra en klar himmel...
Brug af panodil og dermed febernedsættende medicin har været meget diskuteret i forbindelse med feberkramper. På et tidspunkt var man meget påpasselig med at anbefale forældre at give panodil til børn, som havde anfald af feberkramper. Jeg har altid lært at det ikke er det at man giver panodil til barnet som er problematisk, men krampen kan opstå, når pillen holder op med at virke. Når man slår temperaturen kunstigt ned, så vil den kunne stige forholdsvis hurtigt, når pillen holder op med at virke og det er her at feberkrampen kan opstå. Altså at feberkramper kan opstå, når temperaturen stiger for hurtigt, så kan temperatur-reguleringscenteret ikke følge med og barnet går i krampe.
Samtidig siger børnelægerne dog også at der er noget fornuftigt i at slå feberen ned, fordi det bedre barnet indtag af væske, mad osv. som også er med til at barnet bliver hurtigere rask og får det bedre. Febernedsættende midler kan altså bedre barnets befindende, men man kan ikke bruge dem som behandling eller anvende dem forebyggende.
Så et eller andet sted er der altså noget om snakken. Til børn med gentagende feberkramper skal man være meget opmærksom på hvordan man bruger febernedsættende medicin (som panodil) og hvordan barnet reagerer på det, især når medicinen er ved at klinge af. Det er som du selv skriver, dig der som mor, skal vurdere i situationen, hvad der vil være bedst for dit barn. En balance der godt kan være svær at finde. Det er jo også vigtigt at hun tager væske og føde til sig, for at få det bedre.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske