Brev:
Tre dages feber, feberrystelser og brug af panodil
27. marts 2008
Alder:
19 mdr.
Tre dages feber, feberrystelser og brug af panodil
Kære Helen
Hvordan er det nu lige det er med tre-dages-feber?
Ingrid på 19 mdr. vågnede for to dage siden med høj feber, 39.8, ud af det blå. De sidste to dage har hendes temperatur ligget mellem 39 og 40, men til trods for dette er hendes almen-tilstand faktisk fin nok. Hun er til at aflede, tunge bleer, vil gerne lege, men er naturligvis ret sølle pga af den høje feber.
Jeg er derfor tilbøjelig til at tro at det er tre-dages-feber, og håber på at det klinger af i løbet af de næste par dage. Hun sover dog rigtigt dårligt, og jeg skal derfor lige til lægen med hende i dag, for at få udelukket at det ikke er ørerne, som vi gerne må røre ved, lige så meget vi vil. Hun har aldrig haft noget med ørerne tidligere, men man ved jo aldrig.
Vi giver panodil med rund hånd, ikke mindst fordi hun allerede to gange i dette forløb har haft voldsomme feber-rystelser, der jo, som du ved, minder meget om kramper. Da hun var ca. 1 år blev hun indlagt akut, pga af feberkramper, som så senere blev defineret til at være feber-rystelser i stedet. Hun er ved bevidsthed etc, når de kommer, og jeg tror derfor ikke det er kramper, men det er ikke rart at se på, uanset hvad.
Derfor holder vi som nævnt feberen nede, ved at give hende panodil løbende, men naturligvis ikke mere end hun må få ud fra sin vægt etc. Dette affødte dog en lidt dum kommentar fra vores læges sygeplejerske, der kommenterede at hun jo fik feberrystelser, netop når panodilen klinger af, og at hun derfor ikke ville give feberstillende.
Jeg vurderer dog at eftersom jeg kender mit barn bedst, og ser hende i situationen, er det mig der tager den beslutning, men jeg kan alligevel ikke helt slippe tanken, om der er noget om snakken. Jeg ved godt at der er forskellige "skoler" inden for feberlindring, men hvad er din holdning?
Derfor - synes du det lyder som tre-dages-feber, og hvad med panodilen - er vi for rundhåndede?
På forhånd tusind tak.
Bedste hilsner
Ingrids Mor