Svar: Meget fugtige hænder/ fødder og nu fodsvamp
20. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Fodsvamp er en meget almindelig lidelse som rammer rigtigt mange også ofte børn. Det er dog lidt usædvanligt at babyer får det - det ses normalt mest hos skolebørn og sjældent hos børn under 4 år.
Fodsvamp behandles godt med speciel creme og det er godt at du har fået lægen til at se på det. Cremen kan gøre at svampen forsvinder, men det som er det svære er at forhinde at den kommer igen. Svamp trives rigtig godt i fugtigt miljø og derfor er det vigtigt at du sørger for at din drengs fødder er godt tørre inden han får strømper på. Du kan evt. bruge en føntørrer og måske drysse lidt talkum eller børnepudder i hans sokker... Skift hans sokker mindst to gange dagligt og hver gang de synes de virker fugtige og lad ham så vidt muligt også ligge med bare tæer.
Fodsvamp smitter og da han ikke er ældre end han er, så er det oplagt at tænke på om nogen af I andre har problemer med fodsvamp. Det er også vigtigt at du er meget opmærksom på hygiejnen, sørger for at skifte håndklæder, at I ikke bruger det samme og at de håndklæder du bruger til din drengs fødder bliver lagt til vask med det samme de er brugt.
Med hensyn til besværet vejrtrækning, så kan du forsøge at dryppe hans næse med lidt saltvand inden han skal sove. Du kan på apoteket købe saltvand til formålet. Du kan også elevere hans hovedende, så han ligger lidt højere med hovedet om natten, det kan også hjælpe på vejrtrækningen og gøre at næsen ikke klotter så let til. Det blod du fornemmer på hans bussemænd kan skyldes at hans slimhinde er lidt sart, hvis han er forkølet. Det kan også være at han er kommet til at pille sig i eller støde sin næse lidt - det kan jo ske med legetøj osv. at næsen kommer i vejen.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske