Svar: Meget fugtige hænder/ fødder og nu fodsvamp

20. februar 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Malene

Fodsvamp er en meget almindelig lidelse som rammer rigtigt mange også ofte børn. Det er dog lidt usædvanligt at babyer får det - det ses normalt mest hos skolebørn og sjældent hos børn under 4 år.

Fodsvamp behandles godt med speciel creme og det er godt at du har fået lægen til at se på det. Cremen kan gøre at svampen forsvinder, men det som er det svære er at forhinde at den kommer igen. Svamp trives rigtig godt i fugtigt miljø og derfor er det vigtigt at du sørger for at din drengs fødder er godt tørre inden han får strømper på. Du kan evt. bruge en føntørrer og måske drysse lidt talkum eller børnepudder i hans sokker... Skift hans sokker mindst to gange dagligt og hver gang de synes de virker fugtige og lad ham så vidt muligt også ligge med bare tæer.

Fodsvamp smitter og da han ikke er ældre end han er, så er det oplagt at tænke på om nogen af I andre ...

Annonce

... har problemer med fodsvamp. Det er også vigtigt at du er meget opmærksom på hygiejnen, sørger for at skifte håndklæder, at I ikke bruger det samme og at de håndklæder du bruger til din drengs fødder bliver lagt til vask med det samme de er brugt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Med hensyn til besværet vejrtrækning, så kan du forsøge at dryppe hans næse med lidt saltvand inden han skal sove. Du kan på apoteket købe saltvand til formålet. Du kan også elevere hans hovedende, så han ligger lidt højere med hovedet om natten, det kan også hjælpe på vejrtrækningen og gøre at næsen ikke klotter så let til. Det blod du fornemmer på hans bussemænd kan skyldes at hans slimhinde er lidt sart, hvis han er forkølet. Det kan også være at han er kommet til at pille sig i eller støde sin næse lidt - det kan jo ske med legetøj osv. at næsen kommer i vejen.

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig