Svar: Gluten- og mælkeallergi?
1. februar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære JoJo og lille Sille
Jeg kan godt forstå at I forsøger at sætte Sille på diæt, for at finde ud af, hvordan I kan regulere hendes afføringsmønster via kosten. Det er dog meget vigtigt at I drøfter det med lægen, da Børn som udgangspunkt aldrig bør sættes på diæt uden at lægen er inde over. som du selv skriver, så er der mange ting, som Sille nu ikke får og netop nu, hvor hun skal vokse og udvikle sig i sund retning, er det meget vigtigt at hun får alt, hvad hun har behov for at forskellige fødevarer.
Med hensyn til rismælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Jeg synes derfor det er problematisk at I tilbyder alternative mælkeformer og hvis I mener at jeres datter reagerer overfor komælksprotein, så vil det være relevant at tale med lægen om hvorvidt hun så skal have specialerstatning eller om hun kan nøjes med ekstra kalktilskud. Til børn med mælkeallergi vil man normalt anbefale at fortsætte med Nutramigen eller Profylac også efter 12 måneders alderen. Det kan så gives koldt af en kop, som alternativ til sødmælk. Nutramigen og Profylac købes på apoteket.
Med hensyn til gluten og svært ved at finde brød uden kerner, så kan du bage noget brød selv:
Opskrift på brød uden gluten:
25 g gær
9 dl lunkent vand
5 spsk. olie
2 spsk. salt
100 g rismel
150 g majsmel
500 g Jyttemel (sælges i de fleste supermarkeder)
Opløs gæren i det lunkne vand, og tilsæt olie og salt. Kom melet i, og rør dejen med håndmikser eller i en røremaskine mindst 5 min.
Kom dejen i en rugbrødsform med slip let belægning (ca. 3 liter), og lad den hæve i køleskabet i ca. 1 time.
Sæt formen i en kold ovn, og bag brødet på næstnederste rille ved 200 grader i ca 1 time. Vend brødet ud af formen, og bag det de sidste 15 min. uden form.
Men igen vil det være rigtig vigtigt at I finder ud af om jeres datter har problemer med gluten. Igen vil det være hensigtsmæssigt at I drøfter det med lægen, evt. får en henvisning til en speciel læge, som ved noget om allergi og overfølsomhed.
Normalt ville jeres datter, hvis hun ikke tålte æg og gluten, reagerer med andet end tynd mave. Normalt ville hun have problemer med at tage på, fordi hun simpelthen ikke var i stand til at optage alle de næringsstoffer som hun skulle have fra maden. At se på hendes afføringsmønster og konsistens er således ikke nok til at sige at der er tale om det ene eller det andet - I er nødt til også at se på hvordan hun i øvrigt trives, vokser, udvikler sig, tager på i vægt osv. Og så vidt jeg husker så har hun altid taget rigtig fint på?
Som regel vil børn med mælkeallergi, mælkeintolerance osv. også have andre symptomer på allergi - det vil ofte være børneeksem, løbenæse, røde øjne og lignende...
Jeg er ikke i stand til at sige om Sille har det ene eller det andet, eller måske slet ikke noget af det. Det er dog tankevækkende at det har hjulpet hende så meget at I har ændret på kosten. Derfor er det også helt relevant at I kontakter lægen og hvis lægen ikke kan hjælpe jer, så beder om at få en henvisning til en speciallæge, som så må hjælpe jer med at vurdere, hvad der er tale om hos jeres datter.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske