Gluten- og mælkeallergi?

1. februar 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Gluten- og mælkeallergi?

Hej igen

Vi har været så glade for dine råd tidligere, så nu prøver vi igen. Denne gang er det af mere helbredmæssig karakter.

Sille er nu 11 måneder, og trives egentlig godt. Som resume kan jeg sige, at hun er blevet ammet fuldt i 6 måneder og herefter langsom overgangskost efter retningslinierne i Sundhedsstyrelsens bog om kost til spædbørn/småbørn. Begge forældre har allergi, men ikke overfor fødevarer – kun pollen, dyr osv., men hun er jo disponeret så.

Problemet er, at hun nu har haft diarre i snart 5 uger. Hun er startet i institution for 3 uger siden, så diarreen startede altså inden institutionsstarten. Hun fik ikke feber samtidig med diarreen og ikke nogen andre symptomer på sygdom. Hun har så været syg i 2 omgange efter institutionsstarten – første gang med feber og forkølelse, anden gang med opkastninger. Men sygdommene er overstået for nu, og hun har stadig diarre.

På trods af diarreen ser hun ud til at trives fint – leger, hygger sig og laver ballade. Hun har 3-4 tunge tissebleer i døgnet og indimellem er fontanellen lidt indsunken, så diarreen påvirker nok hendes væskebalance lidt, men vi er meget opmærksomme på at give hende så meget væske hun gider at drikke – fortrinsvis vand, men indimellem mme og saft og æblejuice, hvis hun er svær at få til at drikke.

Vi har været til læge, som tog en fæcesprøve, men dyrkningen viste ingen tarmpatogene bakterier. Men så længe hun tisser, er lægen lidt ligeglad, synes jeg.

Afføringen har været vekslende i konsistens – 10% er helt vandigt, 80% er som tynd havregrød – for flydende til at blive balleformet, og 10% er som kartoffelmos og helt balleformet. Det er gulgrønt og lugter meget kraftigt og ret mærkeligt – nogengange som opkast og nogengange som gammel fugtig kælder.

Vi spekulerer på, om det kan være gluten- eller mælkeallergi? Så nu har vi prøvet at sætte hende på gluten- og mælkefri kost den sidste uge. Vi holder os også til grønt og kød, der er nænsomt for maven, og som vi VED hun kan tåle, da hun har fået det meget længe. Jeg ved ikke om det er ...

Annonce

... tilfældigt, men nu er 60% af afføringen blevet brun, fast men stadig balleformet og lugter som helt almindelig voksenlort. Men det er bare svært at opfylde hendes behov for forskellige næringsstoffer og vitaminer/mineraler på den her kost. Og det er drønbesværligt også.

Nu vil vi prøve at køre den kost i et par uger. Hvis afføringen bliver bedre, introducerer vi langsomt mælk og et par uger efter gluten, og tilsidst flere slags grønt og kød. Så kan vi måske se, om det er det ene eller det andet.

Hendes kost er nu sådanher:

Kl. 6 Står op. Får risgrød med frugtmos i
Kl. 9 Får en bolle bagt med melerstatning, der hovedsagelig består af ris og lidt majsstivelse og fibre, hertil små stykker frugt
Kl. 10-11 Formiddagslur
Kl. 11 Får en bolle, som den ovenover, men med pålæg: Torskerogn, makrel i tomat og grøntsagsmos. Hertil lidt mere grøntsagsmos eller fx en halv advokado eller en kartoffel
Kl. 14
Kl. 15-16.30 Eftermiddagslur
Kl. 16.30 En halv banan
Kl. 18 Aftensmad – meget af det samme som os, bare undtagen gluten og mælk, f.eks.: Ris, pastinak, kartoffel, majs, ærter, advokado, broccoli, blomkål, gulerødder. Fisk eller kylling, og en sjælden gang imellem hakket oksekød
Kl. 19.30 En flaske rismælk med calciumtilskud og D-dråber
I seng
Om natten 1-2 flasker rismælk med calcium

Som du kan se, mangler hun i den grad fra bunden af kostpyramiden. Det er umuligt at opdrive gluten- og mælkefri rugbrød uden kerner. Vi har prøvet det med kerner, men så bliver afføringen igen for tynd. Hun får også vældig meget med ris, og det bliver lidt ensidig kost. Vi mangler også rigtig meget hendes tykmælk med de gode bakterier i. Desuden mangler hun jern, men er det ikke ved at være et overstået kapitel ved 1-års-alderen?

Synes du det lyder som gluten- eller mælkeallergi? Hvordan kunne vi lave en mere alsidig kost til hende uden gluten og mælk, men som dækker hendes behov? Må hun få fx en knust vitaminpille i grøden? Er det den rigtige fremgangsmåde vi følger, for at opspore om det er fødevareallergi?

Med venlig hilsen
JoJo og Sille (11 mdr)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder