Svar: Vægt og højde stagneret og Kryptorkisme
21. januar 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Elin
Det er normalt at børn efter 12 måneders alderen ikke længere vokser helt så meget som de gjorde tidligere, men det er dog fortsat vigtigt at de øger både deres længde og deres vægt og således ikke taber sig eller går helt i stå. Derfor er det rigtig godt at jeres læge vil kontrollere børnene en ekstra gang og således holder lidt øje med dem, uden at du så skal bekymre dig særligt omkring det.
Du fortæller jo om to børn der spiser rigtig godt og som trives og udvikler sig i fin retning i øvrigt. Der er fart over feltet og de lyder til at bruge rigtig meget energi - de lyder til at have det godt.
Hvis du går ind i livets bog, så vil du der kunne finde de nyeste vækstkurver der er lavet for børn. Det er kurverne fra WHO og du vil der kunne se, hvordan børnene ligger i forhold til gennemsnittet og i forhold til deres alder og udvikling i øvrigt.
Med hensyn til kryptorkisme, så er det sådan at 1 ud af 25 danske drenge fødes med kryptorkisme og ca 2,5% får opereret deres testikler på plads i pungen. Normalt vil testiklerne selv falde ned i pungen ved fødslen, men hos nogle sidder de i stedet i lysken eller oppe i bughulen.
Man ved ikke med sikkerhed, hvad kryptorkisme skyldes. Men man ved at det er hormonelt styret, når stenene skal bevæge sig ned i pungen og derfor kan det skyldes en nedsat hormonproduktion, når det ikke sker. Man ved også at det kan være arveligt betinget og så ved man at det i nogle tilfælde også skyldes at moderen har være storryger under graviditeten.
Hos de fleste vil testiklerne falde på plads af sig selv indenfor de første måneder. Nogle gange vil man hjælpe dem på vej med hormonbehandling. Men hvis ikke testiklerne er på plads ved 1 års alderen, så vil man normalt vælge at operere. Det har dog også betydning hvor vidt det kun er den ene sten eller om det er begge to.
Man vælger som regel at operere ret tidligt, fordi man ved at drenge som mangler sten i pungen kan have en øget risiko for at udvikle testikelkræft. Denne risiko er især forhøjet, hvis stenene sidder i bughulen i forhold til hvis stenene sidder i lysken. Men mener at en tidlig operation vil nedsætte risikoen for senere udvikling af testikelkræft og det er især derfor man prioriterer at gøre det.
Men en anden årsag er også at man ved at kryptorkisme kan have alvorlige konsekvenser for evnen til senere at få børn. Især hvis det er begge sten som ikke er faldet på plads. Igen er en tidlig operation så vigtig for at drengen har mulighed for at få børn senere i livet...
Jeg håber ikke at det gør jer meget kede af det eller yderligere urolige at læse dette, men det er mere for at fortælle jer lidt omkring det og hvorfor lægen har sagt at I skal henvises videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske