Svar: Genopstart på fast føde efter sygdom
15. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
Det var noget værre noget at I skulle indlægges, men trods alt godt at de ikke fandt noget...
Min umiddelbare tanke er at I skal forsøge med alderssvarende mad og det vil sige små brødhapsere med smørbart pålæg, godt kogte pastaskruer, lidt ris og lidt sovs, indmaden af en frikadelle - kød eller fiskedelle osv. så jeres dreng ikke går tilbage rent madmæssigt, men fortsætter der hvor han slap.
Det vil også være rigtig godt at I bibeholder faste tider for mad, starter med at sætte ham ved bordet og tilbyde ham forskellig alderssvarende mad sammen med vand af kop. Efterfølgende kan du så amme ham i en overgang, men stille og roligt skal amningen jo trappes ned igen og jeg synes du skal forsøge ret hurtigt at komme ned på 3-4 amninger dagligt. Derfor må du også tilbyde mme som erstatning for amning...
Jeg ved at I plan lægger en forlænget weekend hvor Patrick skal passes og derfor må amningen jo naturligt erstattes med mme. Måske det helt vil stoppe, når du ikke er til stede og andre skal tage over, - det kan man jo håbe. Alternativet er jo selvfølgelig at man så forsøger med en flaske, så han fortsat får trygheden med at sutte og finder roen på denne måde. Hvis det viser sig at være løsningen så er det helt okay, så må flasken fjernes igen, når han viser sig parat til det omkring 12 måneders alderen. Det kunne godt tænkes at han nu ville acceptere flasken og at I må vælge dette, fordi han skal passes af andre og ikke vil være i stand til at drikke så store mængder mme af en kop.
Det vil være fornuftigt at trappe en amning ned ret hurtigt, altså ikke over en uge, men over en dag eller to. Således at hvis du nu ammer 6 gange dagligt, så ammer du kun 5 gange dagligt i morgen og måske i overmorgen, men dagen efter trapper du så ned til 4, ammer sådan en uges tid, afhænger at hvor meget han spiser og så ned til ca 3 amninger dagligt omkring 9 måneders alderen.
Lad være at gøre et stort nummer ud af maden, giv ham som sagt mere og mere familiemad, giv ham både mad i stykker og mos og grød ved siden af så han bliver fyldt op. Lad være at presse ham og hold fokus på at lidt også har ret og er bedre end ingenting:o)
Fortsat held og lykke, håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske